Verschillende recensiesites starten de aanval op Google door samen een Chrome-plugin aan te bieden die betere en nauwkeurigere zoekresultaten zou tonen dan Google normaal doet.

Het consortium "Focus on the User" reageert met de lancering van de plugin op het Europese mededingingsonderzoek naar Google, waarin wordt onderzocht of Google zijn eigen diensten voortrekt in de zoekresultaten.

De recensiesites claimen dat Google bij lokale zoekopdrachten, bijvoorbeeld naar bedrijven in de buurt, zijn eigen Google Plus-resultaten voorrang geeft.

De plugin geeft Google de opdracht om te zoeken in Google Plus, maar ook in andere sites als Yelp, Tripadvisor en Booking.com. Volgens het consortium, dat zijn naam ontleent aan een slogan van Google zelf, geeft Google bij zulke 'eerlijke' zoekopdrachten zelf vaak de voorkeur aan concurrerende sites, en worden bovendien meer recensies getoond aan de gebruiker.

Kliks

In een video demonstreren de bedrijven bijvoorbeeld dat Google bij een normale zoekopdracht naar hotels in Bilbao 137 recensies aanbiedt op Google Plus. Als de plugin is ingeschakeld, en dus ook recensies van andere sites worden meegenomen in de resultaten, stijgt dat aantal naar ruim tweeduizend recensies.

Bovendien claimt Focus on the User dat het aantal kliks op lokale resultaten met 23 procent omhoog gaat als "organisch"  wordt gezocht, in plaats van via het Google-algoritme dat meer Plus-resultaten toont.

Voorgetrokken

Bovendien claimt Focus on the User dat Google zijn eigen Google Plus-resultaten bij de 'eerlijkere' zoekopdrachten meestal helemaal niet laat zien. Zo wordt volgens de concurrenten bewezen dat Google zijn eigen diensten normaal gesproken inderdaad kunstmatig voortrekt.

De Google-concurrenten claimen dat dit grote invloed heeft op hun verkeer, omdat meer dan een derde van de Google-zoekopdrachten lokale resultaten zou opleveren. Het is onduidelijk waar dat cijfer vandaan komt. Google stelde eind 2010 zelf dat 20 procent van de zoekopdrachten naar lokale informatie was.

Een schikkingsvoorstel van Google in het onderzoek van de Europese Commissie werd onlangs voor de derde keer afgewezen, onder meer door aanhoudende klachten van bedrijven als Yelp. Eurocommissaris Joaquín Almunia waarschuwde Google onlangs dat een officiële aanklacht kan volgen als niet snel vooruitgang wordt geboekt.

Google zelf zegt dat zijn concurrenten "slechts één klik verderop" zijn en stelde onlangs dat bedrijven als Yelp en Tripadvisor juist steeds meer verdienen aan mensen die via Google worden doorgestuurd.

Bekijk de video van Focus on the User: