Nederlands bedrijf krijgt boete van 810.000 euro voor spam

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het bedrijf Daisycon een boete opgelegd van 810.000 euro voor zijn betrokkenheid bij het op grote schaal versturen van spamberichten.

Dat heeft de toezichthouder vrijdag bekendgemaakt.

Daisycon was als zogeheten 'affiliate netwerk' betrokken bij de verzending van ruim 2 miljard ongevraagde commerciële e-mailberichten, zonder dat de toestemming van ontvangers daarvoor is aangetoond. Daarnaast konden de ontvangers zich niet effectief afmelden voor de commerciële e-mails.

Als affiliate netwerk was Daisycon volgens de ACM de schakel tussen adverteerders en de verstuurders van de spam. 

"Met dit boetebesluit geven we een belangrijk signaal af: adverteerders, publishers en affiliate netwerken hebben elk een eigen verantwoordelijkheid om aan de spamwetgeving te voldoen", aldus bestuurslid Anita Vegter van de ACM.

De waakhond zegt veel klachten van consumenten te hebben gekregen, onder meer via het meldpunt Spamklacht.nl Daisycon heeft bezwaar aangetekend tegen de boete.

Lees meer over:
Tip de redactie