De muziekherkenningsapp Shazam lijdt steeds meer verlies. De omzetgroei van het bedrijf gaat juist minder snel.

In de tweede helft van 2013 kwam het verlies op 5,8 miljoen pond (7,4 miljoen euro). De omzet bedroeg 16,9 miljoen pond (21,6 miljoen euro), meldt Music Ally.

In het jaar van juli 2012 tot en met juni 2013 bedroeg het verlies nog maar 2 miljoen pond en de omzet 31 miljoen pond.

Eind 2013 haalde Shazam een investeringsronde van 20 miljoen dollar (15,7 miljoen euro) op. Eerder dit jaar werd nog eens 10 miljoen dollar geïnvesteerd.

Streaming

Met de apps van Shazam kan muziek worden herkend, door een fragment op te nemen met de microfoon van een smartphone of tablet. Het bedrijf verdient voornamelijk aan mensen die via Shazam nummers kopen in digitale muziekwinkels.

Steeds meer consumenten luisteren echter naar digitale muziek via streamingdiensten als Spotify. Eerder bleek ook al dat het aantal muziekdownloads via Shazam met 60 procent was gedaald.

Sinds iOS 8 zit de functionaliteit van Shazam ook verwerkt in het besturingssysteem van Apple. Aan Siri kan worden gevraagd welk nummer wordt afgespeeld.