Facebook heeft een nieuw advertentieplatform opgezet waarmee consumenten nog beter en nauwkeuriger gevolgd kunnen worden.

Dat schrijft de Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen bekend met de plannen van Facebook.

Het sociale netwerk zal volgens de bronnen volgende week het nieuwe advertentieplatform Atlas lanceren. Atlas is een aangepaste versie van Atlas Advertiser Suite dat in 2013 van Microsoft werd overgenomen.

Met Atlas laat Facebook adverteerders consumenten nog beter volgen, vooral ook op mobiele apparaten.

Atlas

Atlas laat adverteerders zien of consumenten een reclame hebben gezien, waar ze die hebben gezien, op welk apparaat ze die hebben gezien en of ze er iets mee gedaan hebben. Al deze informatie wordt gekoppeld aan het Facebook-account, maar de gegevens worden geanonimiseerd.

De dienst komt volgens de Wall Street Journal beschikbaar voor reclames op Facebook zelf maar ook voor advertenties op andere sites of in andere apps.

Volgens de bronnen is het advertentieplatform van Facebook bovendien veel gerichter dan wat Google nu kan bieden. Google is verreweg de grootste partij op de markt voor online advertenties. Google richt zich vooral op demografische gegevens terwijl Facebook de consumenten nu op persoonlijk niveau kan benaderen omdat in het Facebook-account van een persoon zo veel informatie beschikbaar is.

Cookies

Momenteel werken advertenties vooral met cookies. Deze bestanden bevatten geanomiseerde gegevens over de gebruiker, bijvoorbeeld welke sites bezocht zijn en waar hij op gezocht heeft.

Cookies werken alleen niet altijd goed op mobiel en daarom zijn veel adverteerders huiverig daar veel reclames te tonen. Bovendien is de informatie in zo'n cookie in vergelijking met een Facebook-account beperkt. Reclames worden vooral gebaseerd op gedrag in plaats van op informatie over de gebruiker.

Meer informatie

Atlas moet daar verandering in brengen, aldus de bronnen. Adverteerders kunnen dan bijvoorbeeld zien dat hun product vanaf een pc gekocht is, maar dat de consument een advertentie de dag daarvoor op zijn smartphone zag. Deze functionaliteit bestond al voor reclames op Facebook zelf, maar wordt nu uitgebreid naar advertenties op andere sites en in andere apps.

Tot slot zouden consumenten zelfs offline kunnen worden gevolgd door bijvoorbeeld te vragen een e-mailadres achter te laten na een aankoop in een fysieke winkel. Als dat e-mailadres gekoppeld is aan een Facebook-account kan de winkelier via Atlas zien of de consument een online reclame van het bedrijf gezien heeft.

Google zou naar verluidt ook werken aan een vervanger voor cookies. Daar is echter nog weinig informatie over bekend.

Hoeveel omzet en winst boekte Facebook in het afgelopen kwartaal?