Verschillende privacy- en consumentenorganisaties roepen Facebook op om zijn advertentiebeleid te wijzigen.

In een brief (pdf) aan de Amerikaanse en Ierse privacywaakhonden maken de organisaties bezwaar tegen het feit dat Facebook het surfgedrag van zijn gebruikers gebruikt om gerichte advertenties te tonen.

Facebook maakte begin juni dat het sociale netwerk dat ging doen. Eerder werden advertenties allen afgestemd op basis van gegevens die binnen het sociale netwerk bekend waren, maar sindsdien wordt met een cookie ook bijgehouden welke andere sites gebruikers allemaal bezoeken.

De brief is verstuurd door de groep Trans Atlantic Consumer Dialogue (TADC), waarin onder meer de Nederlandse Consumentenbond is vertegenwoordigd.

Opt-out

In de brief wijst de groep er op dat Facebook in het verleden juist zei het surfgedrag van gebruikers niet te willen inzetten voor advertenties. "Facebook heeft zijn houding compleet gekanteld, ten nadele van de gebruikers van de dienst", aldus de brief.

Facebook-gebruikers kunnen het bijhouden van surfgedrag handmatig uitzetten, maar dat vinden de organisaties niet genoeg. Gebruikers zouden nadrukkelijk moeten instemmen met het verzamelen van surfdata, voordat hier gebruik van kan worden gemaakt, zo stelt TADC in zijn brief.

De groep roept de Amerikaanse toezichthouder FTC op om zijn beoordeling over de praktijken van Facebook openbaar te maken.

De Ierse toezichthouder publiceerde al een uitgebreid rapport over Facebook, waarin werd gesteld dat Facebook verschillende nieuwe privacybeloftes had gemaakt. "Met het oog daarop vragen wij ons af hoe deze enorme uitbreiding van de dataverzameling van het sociale netwerk en de profilering van gebruikers doorgang kan hebben gevonden."

De belangrijkste privacyinstellingen van Facebook