Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Dinsdag 21 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Facebook

Facebook baseert advertenties op surfgedrag gebruikers

Door NU.nl/Daniël Verlaan

12 jun 2014 om 12:50Update: 9 jaar geleden
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Facebook wil meer relevantie advertenties aan gebruikers tonen door deze te baseren op surfgedrag.

Dat meldt Facebook op zijn blog. Het sociale netwerk toont al advertenties op basis van onder andere locatie, leeftijd en interesses om reclame meer relevant voor zijn gebruikers te maken.

Door de wijziging, die oorspronkelijk door The New York Times is aangekondigd, worden browsegegevens van de gebruiker ook gedeeld met adverteerders. 

Mogelijk gebeurt dit via de like-knop die op sommige websites zijn te vinden. Als de gebruiker een website of artikel liket, kan dit met adverteerders worden gedeeld. Een bedrijf kan bijvoorbeeld via Facebook een advertentie tonen aan degenen die hun website hebben geliket.

Degenen die niet gevolgd willen worden, kunnen een speciale cookie plaatsen.

Voorkeuren

Daarnaast kunnen Facebook-gebruikers binnenkort bij een advertentie bekijken waarom deze advertentie wordt getoond en hun voorkeuren aanpassen. Dit gaat via het pijltje bij de advertentie, waarna gebruikers op 'waarom zie ik deze advertentie' kunnen klikken. 

Ook wordt het mogelijk om alle advertenties van één specifieke adverteerder te verbergen. Het aantal advertenties dat de gebruiker te zien krijgt, verandert niet.

Advertenties

Naast locatie, leeftijd en interesses en browsegedrag gebruikt Facebook ook likes voor pagina's en posts om advertenties meer relevant te maken.

Daarnaast bekijkt Facebook welke apps de gebruiker heeft geïnstalleerd om advertenties van de app-maker te tonen. Zo krijgen Candy Crush-spelers vaker een advertentie van gameontwikkeling King te zien.

Facebook rolt de functionaliteit voor advertenties de komende weken naar Amerikaanse gebruikers uit. Europa moet de komende maanden volgen.

Bekijk de belangrijkste privacyinstellingen op Facebook

Hoe bewust gaan Nederlanders met hun privacy op Facebook om?

Like it or not: Facebook bestaat 10 jaar

Eerder

  • 10 jun 2014 om 06:53
    Snapchat-concurrent van Facebook verschijnt kort in app stores
    Snapchat-concurrent van Facebook verschijnt kort in app stores
  • 03 jun 2014 om 16:42
    Facebook neemt mobiel betaalbedrijf over
    Facebook neemt mobiel betaalbedrijf over
  • 28 mei 2014 om 12:04
    'Facebook vraagt EU om onderzoek naar Whatsapp-overname'
    'Facebook vraagt EU om onderzoek naar Whatsapp-overname'
Beeld: Getty Images
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Facebook


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 00:02
    Nog steeds minder mensen in het openbaar vervoer dan voor corona
  • 00:01
    Huizenprijzen dalen voor het eerst sinds 2014 in vergelijking met jaar eerder
  • 23:41
    Belarussische tennisster Sabalenka schrikt van reacties: 'Wat heb ik misdaan?'
  • 23:36
    Hoekstra blijft na crisisberaad met CDA-top partijleider ondanks verkiezingsverlies

Meest gelezen

  • 1
    Klanten failliet Scotch & Soda krijgen geen geld meer terug bij retourneren
  • 2
    Je kind mag vanaf 2024 zowel vaders achternaam als die van moeder dragen
  • 3
    Dassen leggen treinverkeer tussen Den Bosch en Eindhoven zeker week plat
  • 4
    Poetin en Xi bevestigen gesprek over Chinees vredesplan, nieuw bezoek gepland
  • 5
    Coalitie overstag na kritiek oppositie: toch wel debat over verkiezingsuitslag


Nieuwsvideo's

  • In vislijn verstrikte visarend wordt bevrijd in VS
    In vislijn verstrikte visarend wordt bevrijd in VS
  • Onderzoekers bakken cheesecakes met 3D-printer
    Onderzoekers bakken cheesecakes met 3D-printer
  • Melk sijpelt uit gekantelde melkwagen in Friesland
    Melk sijpelt uit gekantelde melkwagen in Friesland
  • Enorme hoeveelheid water stroomt door Amerikaanse stuwdam
    Enorme hoeveelheid water stroomt door Amerikaanse stuwdam

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden