Zo'n 23 procent van werknemers in een bedrijf blijken op een phishing e-mail te klikken als deze goed geschreven is. 

Dat blijkt uit onderzoek van beveiligingsbedrijf LBVD.

Het bedrijf stuurden in totaal 22.500 phishing e-mails naar werknemers van 26 deelnemende bedrijven. De onderzoekers gebruikten phishingmailtjes die gemakkelijk te herkennen. zijn.

Doorsturen

Mensen die op de link klikten, kwamen terecht op een pagina met een waarschuwing en uitleg wat mensen niet zouden moeten doen. Meteen kregen deelnemers de mogelijkheid om ook zelf phishingmails te versturen. In 0,5 procent van de gevallen werkten mensen mee, ondanks de vele waarschuwingen.

Door phishingmails kan er soms malware op apparaten worden geïnstalleerd. Daarom is ook gekeken hoe snel er werd geklikt. Van de 77 procent van de mensen die op een link klikten deed 15 procent dat binnen vijf minuten en 40 procent binnen een uur.

Spamfilter

LBVD concludeert verder dat slechts 20 procent van de e-mailberichten door spamfilters worden herkend. Dit zou veel hoger moeten zijn, omdat er door de onderzoekers geen energie was gestoken in het omzeilen van het filter.

Het bedrijf waarschuwt dat een succesvolle phishingaanval een slachtoffer gemiddeld €416 schade berokkent en wereldwijd 102.100 mensen raakt.

Waarom zijn Nederlanders een populair doelwit van phishing?