Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 24 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, helder 13° TV GidsLive voetbalwedstrijden 3 liveVerkeersinformatie 3 kmBeursinformatie 730.09
Spotify

Muziek zonder iets te doen: het toekomstbeeld van Spotify

Door NU.nl/Thomas Moerman

27 apr 2014 om 12:21 Update: 9 jaar geleden
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Afgelopen maand introduceerde Spotify een nieuw design, met meer aandacht voor muzieksuggesties. Eerder dit jaar maakte het bedrijf ongelimiteerd muziek luisteren ook beschikbaar voor de mobiele apps. Ondertussen weet het bedrijf bijna alles over ons op basis van onze luisterdata. Waar wil het bedrijf naartoe?

"Ons doel is om de Spotify-machine zo slim te maken dat je op elk moment van de dag op play kunt drukken, en precies de muziek die je wilt te horen krijgt”, zegt Gary Liu, Global Director of Ad Product Strategy bij Spotify, in gesprek met NU.nl.

Dat doet Spotify onder meer door data te verzamelen over het luistergedrag van zijn gebruikers. "We weten ontzettend veel over de muziekactiviteit van onze gebruikers”, legt Liu uit.

Zo is er bijvoorbeeld luisterdata van Spotify gebruikt door een theemerk, om te analyseren wanneer kantoormedewerkers in Engeland moe werden. De medewerkers kregen vervolgens een melding waarin gevraagd werd of ze rond datzelfde tijdstip de volgende dag een kop thee bezorgd wilden krijgen op kantoor.

Ontdekken

Waar Spotify begon als grote online muziekcatalogus probeert het zich steeds sterker te profileren als muziekontdekkingsservice. Met het recente herdesign ligt de nadruk een stuk minder op statische playlists die we nog kennen van oude mp3-spelers, en veel meer op steeds vernieuwende afspeellijsten van de dienst zelf, of van zogenoemde 'curators’; beroemdheden die hun muziekselectie openbaar maken. De recente overname van muziekaanbevelingsdienst The Echo Nest kan ook in dat licht worden gezien.

“Het concept waar er beperkte aanbod was bestaat niet meer. Muziekluisteraars hebben nu toegang tot alle muziek in de wereld”, zegt Liu. "De playlist is nog steeds een ontzettend belangrijk onderdeel van Spotify, maar de afspeellijsten die het vaakst worden geluisterd en gevolgd zijn de playlists die actief worden bijgehouden door mensen die er veel aandacht aan besteden."

Ideaal

"We zijn verbazingwekkend dicht in de buurt van wat ik ons ideaal van muziekontdekking zou noemen”, zegt Liu. "Spotify is groot geworden door het luisteren van muziek makkelijker te maken dan dat het daarvoor was. Het ideaal is om onze gebruikers hun favoriete muziek te laten beluisteren zonder dat ze daar iets voor hoeven te doen."

Binnen vijf jaar moet het wat Spotify betreft mogelijk zijn om je telefoon aan te zetten wanneer je wakker wordt, die vervolgens direct muziek begint af te spelen. "Ik kies de muziek of artiest niet. De muziek begint gewoon af te spelen en het is de muziek die ik op dat moment ook echt wil horen. Ik denk dat we daar niet ver vanaf zijn”, zegt Liu.

Daar ligt ook een rol voor wearables, zoals slimme armbanden. "De sensoren in die apparaten zijn indicatoren die Spotify kunnen vertellen wat voor muziek je nu wilt horen", zegt Liu. Zo zijn er Spotify-medewerkers die hun slimme armband hebben aangepast zodat de muziek wordt aangepast afhankelijk van zijn of haar activiteit, vertelt Liu. "Ik denk dat muziek uiteindelijk wel gekoppeld zal worden aan de meeste wearables."

Eerder

  • 25 apr 2014 om 13:05
    Spotify zegt iTunes voorbij te gaan streven
    Spotify zegt iTunes voorbij te gaan streven
  • 02 apr 2014 om 08:31
    Spotify krijgt nieuw ontwerp op alle platformen
    Spotify krijgt nieuw ontwerp op alle platformen
  • 29 mrt 2014 om 14:39
    Spotify wil Nederlandse studenten korting geven
    Spotify wil Nederlandse studenten korting geven
  • 27 mrt 2014 om 14:20
    'Spotify in herfst 2014 naar de beurs'
    'Spotify in herfst 2014 naar de beurs'
  • 06 mrt 2014 om 15:53
    Spotify wil suggesties verbeteren met aankoop The Echo Nest
    Spotify wil suggesties verbeteren met aankoop The Echo Nest
Beeld: AFP
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Spotify


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 22:19
    Ajax ontslaat veelbesproken directeur Mislintat vanwege gebrek aan steun
  • 21:53
    Frankrijk trekt troepen en ambassadeur terug uit Niger na staatsgreep
  • 21:40
    VideoIndrukwekkende wolkenmuur rolt over Braziliaanse stad in timelapse
  • 21:06
    Al honderden inwoners van Nagorno-Karabach gevlucht naar Armenië

Meer Economie

  • Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
    Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
  • We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
    We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
  • Vakantiewerk bijbaan horeca terras
    NU+Minimumloon gaat iets omhoog, kan het verder richting 16 euro?
  • Duitse woningbouwsector wil 50 miljard om uit de problemen te komen
    Duitse woningbouwsector wil 50 miljard om uit de problemen te komen
  • Nederland is de koning van de benzineprijzen
    NU+Nederland is de koning van de benzineprijzen
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Rust rond Johan Cruijff ArenA is teruggekeerd na bestorming door supporters
  • 2
    Klassieker tussen Ajax en Feyenoord definitief gestaakt na vuurwerkincidenten
  • 3
    OverzichtGeneraals Rusland mogelijk zwaargewond | Doorbraak lijkt geforceerd
  • 4
    Superieure Verstappen wint in Japan en bezorgt Red Bull constructeurstitel
  • 5
    Ouwehand treedt tijdelijk terug als lijsttrekker PvdD in afwachting van onderzoek


Nieuwsvideo's

  • Indrukwekkende wolkenmuur rolt over Braziliaanse stad in timelapse
    Indrukwekkende wolkenmuur rolt over Braziliaanse stad in timelapse
  • Boze Ajax-supporters dringen Johan Cruijff ArenA binnen
    Boze Ajax-supporters dringen Johan Cruijff ArenA binnen
  • Capsule met gruis van planetoïde landt op aarde
    Capsule met gruis van planetoïde landt op aarde
  • Samenvatting: Verstappen wint GP van Japan en sleept constructeurstitel binnen
    Samenvatting: Verstappen wint GP van Japan en sleept constructeurstitel binnen

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden