Facebook heeft in 2013 een uitstekend jaar gehad. Het bedrijf wist zich na een problematisch 2012 te herpakken op de beurs en maakte grote indruk op investeerders door goed te verdienen aan mobiele advertenties.

Ook het gebruikersaantal van Facebook groeit nog gestaag, al stellen onderzoekers steeds vaker dat jongeren het sociale netwerk niet meer zien zitten. Vooralsnog is daar in de resultaten van Facebook in ieder geval nog niets van te merken.

Wat techniek betreft had Facebook een gemengd jaar. De trage, logge app werd sterk verbeterd, en het bedrijf had succes met de losse chat-app Facebook Messenger. Het initiatief Facebook Home, een afsplitsing van Android, werd echter afgebrand door recensenten en wist weinig interesse van gebruikers op te wekken.

Ook privacyperikelen zorgen nog altijd voor problemen. Er lopen verschillende rechtszaken van gebruikers tegen Facebook, onder meer voor het meelezen met privéberichten en doorspelen van gegevens aan adverteerders.

Gebruikers

In het vierde kwartaal van 2013 had Facebook 1,23 miljard maandelijks actieve gebruikers, meldde Facebook bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers. Maar liefst driekwart gebruikt Facebook op een smartphone of tablet. Dagelijks zitten er 750 miljoen mensen op Facebook.

Dat aantal is in een jaar tijd met zo'n 20 procent gegroeid. De echte explosieve groei heeft Facebook achter de rug, maar nieuwe gebruikers uit opkomende markten zorgen toch nog voor een gestage toename van het gebruikersaantal.

Instagram, onderdeel van Facebook, groeit nog steeds als kool. Volgens Global Web Index was de foto-app het snelstgroeiende sociale netwerk van 2013.

Of Facebook zijn groei in de toekomst kan volhouden, is nog onduidelijk. Hetzelfde onderzoeksbureau concludeerde dat Nederlandse tieners Facebook en masse inruilen voor hippere sociale netwerken.

Om gebruikers vast te houden, probeert Facebook in zijn timeline meer nadruk te leggen op artikelen van nieuwssites, in plaats van persoonlijke berichten en foto's. Ook de nieuwe app iOS-app Paper van Facebook biedt een mix van nieuws en Facebook-berichten.

Inkomsten

Indrukwekkender is de groei van de inkomsten. Was de omzet in het vierde kwartaal van 2012 nog 1,59 miljard dollar, een jaar later was het 2,59 miljard. 

Die groei werd voornamelijk veroorzaakt door de inkomsten uit mobiele advertenties, die in het afgelopen kwartaal goed waren voor 53 procent van de advertentie-inkomsten. 

Dat lijkt logisch gezien het grote aantal mobiele gebruikers, maar het is een unicum in de advertentiewereld. Veel bedrijven hebben zeer veel moeite met verdienen aan mobiele advertenties. De manier waarop Facebook bedrijven aanprijst, door suggesties te doen op basis van de 'likes' van vrienden, lijkt ook op mobiel uitstekend te werken, ondanks de kleinere schermen.

Daardoor heeft Facebook inmiddels 18 procent van de wereldwijde mobiele advertentiemarkt in handen. Het sociale netwerk hoeft alleen Google voor zich te dulden.

Voor 2014 heeft Facebook zijn pijlen gericht op het overnemen van een deel van de lucratieve markt voor televisie-advertenties. Het bedrijf test automatisch afspelende video-advertenties binnen de timeline en zal deze ook in de apps gaan tonen. 

Investeerders zijn in ieder geval weer enthousiast. De beursgang van Facebook in 2012 werd geplaagd door problemen en de waarde van het aandeel stond lange tijd lager dan de openingsprijs. Daar kwam in juli echter verandering in en eind januari stond het aandeel zelfs rond de 60 dollar, ruim hoger dan de openingsprijs van 38 dollar en ruim twee keer zo hoog als de koers rond de jaarwisseling.

Toekomst

De grote vraag voor Facebook blijft of het sociale netwerk relevant kan blijven. Mochten jongeren inderdaad Facebook verlaten omdat hun ouders ook lid zijn, dan moet het bedrijf mogelijk met nieuwe apps komen die privécommunicatie beter mogelijk maken. Met Facebook Messenger is al een stap in die richting gezet.

Flinke concurrentie lijkt op dat gebied in ieder geval al te komen van Snapchat en Whatsapp in het westen en Wechat en Line in het oosten. Of Facebook zijn plek tussen deze opkomende giganten weet te verdedigen, zal in de komende jaren blijken.

De afgelopen kwartalen wist Facebook investeerders steeds te verrassen met zijn kwartaalresultaten. Zo lang het sociale netwerk zijn gebruikers binnenboord houdt, kan het die trend doorzetten.

De populairste personen op Facebook in 2013

Uit de serie 'in 2013': Google | Apple | Microsoft