Apple verkocht in 2013 een recordaantaal iPhones en iPads, maar analisten en aandeelhouders zijn ontevreden. Was 2013 dan toch een slecht jaar voor Apple? NUtech dook de cijfers in.

Sinds ongeveer 2010 zaagt Google met Android serieus aan de stoelpoten van Apple. Op de smartphonemarkt is het marktaandeel van Android inmiddels vele malen groter dan dat van iOS.

Die vergelijking gaat overigens niet helemaal op, er zijn immers tal van fabrikanten die Android-toestellen maken terwijl alleen Apple iPhones uitbrengt. Toch heeft Apple ook serieuze concurrentie van bijvoorbeeld alleen Samsung.

Op de tabletmarkt was Apple een tijd lang alleenheerser. Het was de eerste met een consumententablet zoals we die nu kennen, maar ook hier timmert Android aardig aan de weg en is ook Samsung de grootste concurrent wat betreft fabrikanten.

Ook spreken analisten regelmatig hun zorgen uit over hoe innovatief Apple nog is. Waar blijven de langverwachte nieuwe productcategorieën die Apple al meermaals heeft beloofd? We hadden in 2007 de iPhone, in 2010 de de iPad en sindsdien niets meer. Waar blijven de iWatch, iTV en grotere iPads?

Verkoopcijfers

In 2013 wist Apple ondanks de toenemende concurrentie meer iPhones en iPads dan ooit tevoren te verkopen. Er gingen 153,4 miljoen iPhones over de toonbank, 13 procent meer dan de 135,8 miljoen uit 2012.

Bij de iPad was een soortgelijke trend te zien. In 2013 werden 74,2 miljoen Apple-tablets aan de man gebracht terwijl dat er in 2012 nog 'maar' 65,7 miljoen waren. Dat is wederom een stijging van 13 procent.

Toch werd na de presentatie van kwartaalcijfers regelmatig teleurgesteld gereageerd. Analisten verwachtten over het algemeen meer winst en de iPad-verkoop viel in het tweede en derde kwartaal tegen.

Daarnaast neemt de groei in het aantal verkochte smartphones en tablets van Apple af omdat de smartphonemarkt verzadigd raakt en er meer spelers zijn.

Omzet en winst

Bij de winst die Apple boekt is dan het 'probleem' beter zichtbaar. Aandeelhouders nemen geen genoegen met veel winst, ze willen meer winst dan het jaar ervoor en het kwartaal ervoor. Alleen op die manier worden hun aandelen meer waard.

In 2012 wist Apple 41,7 miljard dollar aan winst bij elkaar te harken en afgelopen jaar was dat nog 'maar' 37,7 miljard dollar, terwijl de omzet flink steeg.

Tijdens het eerste en tweede kwartaal van 2013 daalde de winst in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden en in het derde en vierde kwartaal was de winst exact gelijk. De vraag is of Apple die negatieve trend in 2014 weet te doorbreken. 

De afname van de winst kan deels worden verklaard door de eerste iPad Mini, een goedkopere tablet met een kleinere winstmarge. De aandeelhouders riepen destijds namelijk om meer marktaandeel, maar gevolg was dat de marges omlaag gingen.

Inmiddels lijkt die trend te zijn omgekeerd. De nieuwe iPad Mini met betere specificaties heeft een hogere verkoopprijs en lijkt de gemiddelde verkoopprijs van Apple-producten omhoog te hebben gestuwd. In het laatste kwartaal van 2013 lag die gemiddelde prijs op 636 dollar, fors meer dan de 477 dollar uit het derde kwartaal. Dat komt deels ook door het uitkomen van de iPhone 5S en iPad Air.

Het is voor Apple steeds moeilijker om snel door te blijven groeien. Hoe hoger de omzet en winst, hoe kleiner de groei doorgaans wordt. Datzelfde is te zien bij Samsung. Na tal van recordkwartalen begint ook de Zuid-Koreaanse fabrikant lagere groeicijfers te zien.

Toekomst

Waar Apple in 2013 kritisch werd bekeken door analisten en aandeelhouders, wordt 2014 het jaar waar het bedrijf zichzelf kan bewijzen. Naar verwachting komt later dit jaar de iWatch op de markt, een product waarmee Apple zou kunnen verrassen. Ook worden grotere 12,9 inch-tablets verwacht. Een iTV lijkt ver weg.

Met nieuwe productgroepen kan Apple weer innovatie tonen. Dat het daarbij niet altijd de eerste is, hoeft niet slecht te zijn. Sony en Samsung maakten al smartwatches, maar die werden niet positief ontvangen en noteren voor zover bekend geen baanbrekende verkoopcijfers.

Bovendien kunnen de tablets en telefoons van Apple de concurrentie met fabrikanten als Samsung, HTC, Sony en Asus vooralsnog aan. De verkoopcijfers groeien nog steeds en alleen de winst is licht gedaald.

Toch was 2013 voor de iPhone geen topjaar. Ceo Tim Cook gaf al toe dat de vraag naar de nieuwe iPhone 5C "anders was dan we hadden gedacht". De gekleurde plastic iPhone zou Apple in bijvoorbeeld Azië meer marktaandeel moeten opleveren, maar dat is nog niet gebeurd.

Daarnaast kreeg de iPhone in 2013 slechts kleine verbeteringen zoals gebruikelijk bij de S-update (iPhone 3GS, 4S en 5S). Voor dit jaar worden grotere wijzigingen verwacht in de iPhone 6.

Dus?

2013 was dus geen topjaar voor Apple, maar ook zeker geen ramp. Dit jaar zal blijken of de trend van vorig jaar zich doorzet. Als de groei in iPhone- en iPad-verkoop verder afneemt en de winst blijft dalen, kan volgend jaar wel vervelend voor Apple uitpakken.

Afgelopen jaar kan het begin van een vervelende periode worden, maar vooralsnog blijft Apple een van de rijkste bedrijven ter wereld met 159 miljard dollar in kas en winstcijfers waarover de meeste concurrenten slechts kunnen dromen.

Wat weten we al van de iWatch?

Uit de serie 'in 2013': Google | Microsoft | Facebook