Bijna 28.000 Nederlanders hebben vorig jaar bij de Fraudehelpdesk melding gemaakt van (een poging tot) internetoplichting. Het jaar ervoor (2012) waren dat 9.000 mensen.

Dat liet de Fraudehelpdesk dinsdag weten.

Waardoor het aantal meldingen zo is gestegen, is niet helemaal duidelijk. Volgens een woordvoerder van de helpdesk ''blijkt dat opsporingsinstanties er niets mee doen, zo horen we van politie en van de melders. En fraudeurs weten dat". Ook weten mensen de helpdesk beter te vinden, vermoedt hij.

In 22.000 gevallen ging de melding over phishing: via een e-mail proberen aan bank- en identiteitsgegevens te komen. De overige 6.000 meldingen hadden betrekking op zogenoemde voorschotfraude.

Daarbij gaat het om mooie beloftes, zoals een winstgevende zakendeal, een gewonnen loterij, een voorgespiegelde relatie via een datingsite of een mogelijke erfenis waarvoor eerst onkosten moeten worden gemaakt, zo stelt de organisatie.

Schade

In sommige gevallen raken slachtoffers vele honderdduizenden euro’s kwijt. Een uitschieter was een makelaar uit het oosten van het land die 86.000 euro verloor aan een 'miljoenenproject’ in Zuid-Afrika, waar hij twee keer naartoe reisde.

De fraudehelpdesk denkt overigens slechts 10 procent van de oplichtingszaken aangemeld te krijgen. ''Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen geen melding maken van oplichtingspraktijken. Of zij schamen zich voor hun naïviteit of het bedrag dat ze zijn verloren is relatief klein.’’

Volgens de helpdesk lijken mensen beter te weten wat phishing is en minder vaak in dat soort fraude te trappen. Verhoudingsgewijs trappen er nog wel veel mensen in voorschotsfraudes als datingfraude en erfenisfraude, zo stelt de organisatie.

Waarom is Nederland een populair doelwit van phishing?