AMSTERDAM - De online-advertentiemarkt in de Verenigde Staten maakt zich op voor een beter jaar dan 'rampjaar 2001'. Dat blijkt uit onderzoek van Emarketer en Forbes.com. Volgens de onderzoekers kelderde in 2001 de waarde van advertenties op internet met 11 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dit meldt de automatiseringgids.

De onderzoekers voorspellen dit jaar echter een toename van de online-advertentiemarkt van 11 procent. In 2002 is de markt goed voor een omzet van 8,1 miljard dollar. In 2001 was dit nog 7,3 miljard dollar. Emarketer voorspelt tot ten minste 2005 een 'sterke groei' van de online-advertentiemarkt. In dat jaar is de markt goed voor 13,5 miljard dollar.

De sterke groei wordt onder meer toegeschreven aan een toename van het aantal webgebruikers en de opkomst van breedbandinternet. De Amerikaanse en Canadese internetpopulatie zal volgens Forbes.com toenemen van ruim 108 miljoen in 2000 tot 184,5 miljoen in 2004.

Slechts 2,9 procent van de totale advertentieuitgaven in Amerika ging vorig jaar naar online-advertenties. Dit jaar verwachten de onderzoekers een aandeel van 3,1 procent voor adverteren via internet.

Emarketer schat het aantal huishoudens dat tegen het eind van dit jaar gebruikmaakt van breedband in de Verenigde Staten op 17,6 miljoen. Vorig jaar waren dit nog 11,4 miljoen huishoudens. In 2003 stijgt dit aantal volgens de onderzoekers naar 25,6 miljoen, en in 2004 naar 34,7 miljoen.