Klanten van de Rabobank hebben de afgelopen dagen last ondervonden bij het kopen van Bitcoins via de Nederlandse bitcoinwisseldiensten Bitonic en BTCNext. Inmiddels lijken de problemen verholpen. 

Eigenaar Jouke Hofman van Bitonic stelt tegenover NUtech dat dinsdag en woensdag 99 procent van de Ideal-betalingen door Rabobank-klanten werd geblokkeerd. 

Een reden voor het probleem is door de bank niet gegeven. Klanten kregen enkel een generieke foutcode te zien. 

De Rabobank stelt dat klanten inmiddels weer bitcoins kunnen kopen via Ideal. "Het kan zijn dat een aantal klanten vandaag problemen heeft ondervonden met het aankopen van bitcoins. Dat probleem is ondertussen opgelost. Indien klanten nog hinder blijven ondervinden dan kunnen zij zich in verbinding stellen met de helpdesk internetbankieren", aldus een woordvoerder van de bank. 

In totaal zouden honderden betalingen bij beide wisseldiensten zijn mislukt, terwijl het nu juist een drukke periode is voor de sites, door de hevig schommelende koers van de bitcoin. "Het is waanzinnig druk, dat is echt niet voor te stellen", zegt Hofman.

Fraude

Volgens Pieterjan Goppel van BTCNext zijn er vaker problemen met betalingen, omdat transacties met bitcoinwisseldiensten snel worden gezien als potentiële fraude.

Hackers die een rekening kapen zouden hun buit graag omzetten in de digitale valuta. "Dan kun je een stuk anoniemer zijn."

Ook betalingen met ING en ABN Amro zouden af en toe de fraudefilters alarmeren en leiden tot blokkering van betalingen. De problemen met Rabobank-betalingen leken echter erger te zijn. Ook klanten die de bank opbelden en bevestigden dat het geen fraude betreft, konden hun overmaking niet voltooien.

Alles over de roerige geschiedenis van de Bitcoin