Gemeenten, provincies en Rijk worden vanaf 2017 verplicht om zich open te stellen voor digitaal contact met bedrijven en personen.

Dat laat minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) donderdag weten.

"Nu moeten formulieren vaak per post opgestuurd worden, maar waarom zou dat niet digitaal kunnen", aldus de minister. "Denk bijvoorbeeld aan e-mail."

Hij wil de gemeenten verplichten door het recht op elektronisch berichtenverkeer vast te leggen in de Algemene Wet Bestuursrecht en de Wet op Elektronisch Zakendoen.

Besparing

Het voorstel is een aanvulling op de eerder aangekondigde volledig digitale overheid in 2017. In mei liet Plasterk weten dat de digitalisering een jaarlijkse besparing kan opleveren van 300 à 400 miljoen euro.

Het gaat om alle vormen van overheidsdienstverlening, zoals bezwaarschriften, vergunningen en inspraakmogelijkheden. 

Veel papierwerk is nu onnodig, bijvoorbeeld omdat de overheid vraagt naar gegevens die de overheid al heeft.

"Kijk naar de parkeervergunningen. Dan moet je een uittreksel uit het geboorteregister en een kopie van het kentekenbewijs hebben. Maar de overheid heeft die informatie al", stelde Plasterk in mei tegen NU.nl.

"Het zou voldoende moeten zijn dat je op internet zegt: ik woon daar en wil graag een parkeerbewijs."

Digibeet

Digibeten en ouderen die moeite hebben met de overgang naar digitaal moeten volgens Plasterk geholpen worden bij buurtcentrum, stadhuis of bibliotheek.