Google wil profielfoto's en namen van zijn gebruikers in gaan zetten voor advertenties. Iemand die een +1 uitdeelt of een review achterlaat, geeft daarvoor impliciet toestemming.

Dat meldt de New York Times.

In navolging van Facebook gaat Google profielfoto's, namen en reviews die gebruikers achterlaten, inzetten voor advertenties. Dat betekent dat een profielfoto van iemand die een +1 geeft aan een product, gebruikt kan worden in een advertentie die mogelijk aan een vriend wordt getoond.

Google veranderde de voorwaarden dusdanig dat een +1, maar ook het beoordelen van een nummer in Google's Play Music-dienst, gezien worden als een 'goedkeuring' van die persoon. Google heeft aangegeven dat gebruikers deze functie uit kunnen schakelen in hun profiel en gegevens van mensen onder de achttien jaar worden niet gebruikt door Google.

In de toekomst bestaat dus de mogelijkheid dat gebruikers een advertentie zien, waarin een product door hun vrienden wordt aangeraden. Op Facebook gebeurt dit al min of meer, door middel van 'gesponsorde berichten'. Bij Facebook is het echter niet mogelijk om te voorkomen dat je profielfoto en profielnaam gebruikt worden.

Wanneer Google deze informatie in gaat zetten voor advertenties, zal het zijn gebruikers op de hoogte stellen, zo laat Google weten aan de New York Times.