Online winkel wint vertrouwen consument

AMSTERDAM - Nederlandse consumenten hebben in 2001 veel meer online gekocht dan het jaar daarvoor. In totaal werd voor 554 miljoen euro voor privégebruik via internet besteld, een toename van 72 procent ten opzichte van 2000. De stijging zat vooral in reizen, kleding en levensmiddelen.

Uit de Online Shopping Monitor van onderzoeksbureau Blauw in samenwerking met Thuiswinkel.org, blijkt dat de het kopen op internet een groeiende markt is.

Vooral reizen blijken vaak via internet geregeld en betaald te worden. In 2001 groeide het reismarktsegment met 131 procent tot 210 miljoen euro. Ook kleding en voedingsmiddelen worden steeds vaker via een muisklik gekocht.

Volgens Blauw is vooral het aantal kopers in de tweede helft van het jaar toegenomen. De onderzoekers verklaren dat door een massale terugkeer van vertrouwde consumenten

Omzetaandeel

Hoewel het percentage aankopen flink is gestegen, is het totale aandeel ten opzichte van de totale detailhandelomzet maar klein. In 2000 was webwinkelen nog 0,47 procent van de detailhandelomzet, in 2001 steeg dat naar 0,76 procent.

Klanten blijken in het algemeen tevreden te zijn over het bestelproces en de aflevering. Dat wordt onder meer bevestigd door het aantal afgebroken bestellingen dat duidelijk is afgenomen.

/NETOnline cadeaus kopen wordt populairderNederlanders kopen online nog weinigSteeds meer Nederlanders kopen via internetKopers op internet breken transacties vaak afWinkelen op internet wordt populairder bij NederlandersAutoverkoop op internet blijkt geen succes

Tip de redactie