AMSTERDAM - De brancheorganisatie voor direct marketing, de DMSA, biedt consumenten op een website de mogelijkheid om zich te laten uitschrijven voor alle commerciële boodschappen die binnenstromen via bijvoorbeeld de mobiele telefoon en de computer. Met een druk op de muisknop zou alle ongewenste reclame geblokkeerd zijn.

Op de website
www.dmsainfofilter.nl

De ongeveer 700 bij de DMSA aangesloten bedrijven zijn dan verplicht de betreffende klantgegevens uit hun commerciële bestanden halen. Consumenten zonder computer kunnen de zogenoemde mediafilter aanbrengen door zich telefonisch af te melden bij de organisatie.

Verzoek

De Europese Commissie bereidt regels voor die ongewenste reclame via mobiele telefoon of computer aan banden moet leggen. Reclame zou dan alleen op verzoek verstuurd mogen worden.

Consumentenorganisaties willen die regels laten gelden voor alle vormen van reclame. Daar wil branche-organisatie DMSA echter niet aan.

DMSA introduceerde tien jaar geleden de bekende ja-nee-sticker voor op de brievenbus.