Telegraaf gaat concurreren met Marktplaats.nl

GRONINGEN - De Telegraaf Holding en de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) gaan samen een advertentiesite op internet ontwikkelen onder de naam Speurders.nl. Deze site gaat na de zomer de lucht in en moet hét alternatief worden voor de populaire vraag- en aanbodsite Marktplaats.nl.

Volgens het Emmeloordse bedrijf dat Marktplaats.nl exploiteert, trekken de advertenties op internet dagelijks 520.000 bezoekers. De Telegraaf en NDC (uitgeefster van onder meer Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden) hebben de handen ineen geslagen omdat beide uitgevers een sterke positie innemen op de landelijke en regionale lezersmarkt. P. Idema, directeur elektronische media van NDC, wilde donderdag niets zeggen over de omvang van de investeringen.

Op Speurders.nl kunnen lezers goederen te koop aanbieden of kijken naar aanbiedingen. Net als op Marktplaats.nl kan dat in de meeste gevallen gratis. "Steeds meer vraag en aanbod gaat tegenwoordig via internet, waar dat vroeger meestal via kleine advertenties in de kranten gebeurde'', zei Idema. "Er is sprake van marktverschuiving en dan is het een logische stap om ook op internet de mogelijkheid van advertenties aan te bieden.''

Tip de redactie