Facebook wil een nieuwe bron van opbrengsten aanboren door reclamespotjes te gaan uitzenden op de site. 

Dat meldt persbureau Bloomberg dinsdag op basis van bronnen rond de socialenetwerksite.

Facebook zou de reclamespotjes, die 15 seconden moeten gaan duren, willen verkopen voor 1 miljoen tot 2,5 miljoen dollar (1,9 miljoen euro) per dag. Op die manier wil het bedrijf de dominantie van televisiebedrijven op de markt voor reclamefilmpjes doorbreken.

Facebook wil het plan volgens de bronnen nog dit jaar ten uitvoer brengen.

De spotjes zouden zijn gericht op specifieke doelgroepen binnen de ruim 1 miljard gebruikers van Facebook. De prijs van de filmpjes hangt daarbij af van de omvang van de doelgroep. Gebruikers zouden dezelfde reclame maximaal drie keer op een dag voorbij zien komen.

Er gaan al langer geruchten over de toevoeging van reclamevideo's in de tijdlijn van Facebookgebruikers. De video's zouden automatisch afspelen, in eerste instantie wel zonder geluid volgens bronnen van Financial Times.

Facebook heeft 1 miljoen actieve adverteerders die reclame maken op het sociale netwerk. Dat liet het bedrijf in juni weten.

Onder actieve adverteerders vallen bedrijven die in de afgelopen vier weken op Facebook een advertentie hebben geplaatst. Het bedrijf laat in de verklaring weten: "Op dit moment is Facebook bezig met het vereenvoudigen van het mobiele advertentieaanbod zodat het gemakkelijker in gebruik en actiegerichter zal zijn."

Wanneer de exacte startdatum van de video-advertenties is, is niet bekend.

Lees ook: 5 dingen die je moet weten over Facebook.