Virtuele kinderconsumentenbond opent testlab

ALMERE - In het Land van Ooit weten ze het al lang: kinderen zijn de baas. Deze mening hebben de Kinderconsument en Surfkids nu ook, want op maandag 8 april gaat de virtuele kinderconsumentenbond open. Daarop kunnen scholieren tussen de 8 en 13 jaar hun mening over verschillende producten kwijt.

"Er wordt veel te weinig geluisterd naar kinderen, het wordt tijd dat dat eens gaat gebeuren", aldus een woordvoerder van Surfkids. Dat maakten beide organisaties donderdag bekend.

Kinderconsument is een initiatief van het Nationaal Jeugd Fonds Jantje Beton en is bekend geworden door de Consumentenbond. De organisatie houdt zich bezig met het thema 'kinderen als consument'. Surfkids is een internetorganisatie die zich vooral op kinderen richt.

Chatbox

Het product dat als eerste wordt getest, is de chatbox. Maandag zal groep 8 van een basisschool uit Almere de internetpagina
kindertestlab.nl

Met een enquête kunnen de jonge consumenten hun mening geven over verschillende producten en diensten. Volgens de woordvoerder is het voordeel van het testlab dat kinderen zonder bemoeienis van bedrijven kunnen zeggen wat ze willen. "Vaak werd niet eens om de mening van kinderen gevraagd en als dat al gebeurde, dan was het met commerciële motieven."

Telefoons en speelgoed

Behalve chatboxen wil het kindertestlab ook op regelmatige basis andere producten gaan testen, zoals internetfilters, mobiele telefoons en het meer gebruikelijk speelgoed. Als de scholieren niet positief oordelen, dan gaat het Kindertestlab de fabrikant daarop aanspreken. "We geven ze dan de kans om zich te verbeteren. Sancties kunnen we niet opleggen, maar ik weet zeker dat er altijd een oplossing is."

Tip de redactie