DEN HAAG - De recente prijsverlagingen voor sms-berichten zijn slecht voor de Nederlandse telecombedrijven. De omzet van de ondernemingen gaat afnemen en is niet meer terug te verdienen. "Deze sms-oorlog kent alleen verliezers", aldus het Britse ICT-analistenbureau Current Analysis.

KPN, Telfort en Vodafone zijn de strijd met elkaar aangegaan door lagere tarieven voor sms-berichten te berekenen. De 'prijzenslag' geldt momenteel alleen nog voor klanten met een vooraf gekochte telefoonkaart. De strijd lijkt zich echter uit te breiden naar abonnementhouders omdat KPN ook daar deze week de tarieven verlaagde.

Slagveld

Current Analysis waarschuwt voor 'Scandinavische praktijken'. Daar woedde een soorgelijke strijd die oversloeg naar de zakelijke markt. Dat leverde volgens het Britse bureau "een waar slagveld" op. Volgens het bureau is de sms-oorlog vergelijkbaar met bijvoorbeeld de supermarktoorlog: geen enkel bedrijf is er beter van geworden.

De tarieven voor sms-berichten, gemiddeld meer dan 20 cent, waren in Nederland het hoogste van vrijwel alle Europese landen. De Consumentenbond stelde deze tarieven al eerder ter discussie. KPN, Vodafone en Telfort hebben de tarieven voor prepay-klanten verlaagd naar respectievelijk 9, 9 en 8 cent per bericht.

Concurrentie

De concurrentie op de Nederlandse markt is groot, met vijf aanbieders van mobiele telefonie en ook nog vijf bedrijven die telecom aanbieden op het netwerk van een andere partij (zoals AH Mobiel en ID&T).