Minister Henk Kamp (Economische Zaken) wil de vergoedingstermijn bij telecomstoringen niet verkorten van twaalf naar vier uur.

Dat zei hij dinsdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Vorige week liet Kamp weten dat telecomproviders verplicht worden om een vergoeding te verlenen bij een storing van minstens twaalf uur.

Een Kamermeerderheid van PvdA, SP, PVV, D66 en CDA wil deze termijn verkorten naar vier uur.  

"Internet is in deze tijd een levensbehoefte, twaalf uur is dan niet meer van deze tijd", aldus PvdA-Kamerlid Astrid Oosenbrug. Ze wees er op dat bij energiemaatschappijen na vier uur storing al verplicht zijn om een vergoeding te betalen.

D66-Kamerlid Kees Verhoeven deelt haar analyse. "Internet en telefoon zijn tegenwoordig even belangrijk als elektriciteit. Sterker, met je mobiel en laptop kun je zonder stroom nog een paar uur doorwerken. Maar zonder internet of telefonie valt alles stil."

Bederven

Kamp vindt echter dat de energiemarkt niet goed te vergelijken is met de telecommarkt. In het geval van mobiele telefonie heeft volgens hem niet iedereen altijd last heeft van een storing.

Zo hebben mensen in het buitenland of mensen die slapen geen last van een mobiele storing en zijn er communicatiealternatieven bij een mobiele telefoniestoring.

Ingewikkeld

Kamp stelt verder dat het erg ingewikkeld is voor de telecomproviders om de termijn te verkorten naar vier uur. Uit overleg met de providers zou blijken dat 12 uur behapbaar is. Ook benadrukt hij dat Nederland pas het tweede land is in Europa met een compensatieregeling. In Spanje geldt een compensatie na een storing van 24 uur.

Onder andere Sharon Gesthuizen (SP) en Reinette Klever (PVV) vinden bovendien dat telecomproviders hun vergoeding niet in natura, bijvoorbeeld via belminuten of internettegoed, maar geldelijk moeten uitkeren.

Kamp gaf vorige week in zijn brief wel die mogelijkheid aan aanbieders. De vergoeding moet overeenkomen met 1/30e deel van de maandelijkse abonnementskosten bij een storing tussen de 12 en 24 uur.