Apple heeft sinds 2002 ruim 73 miljard dollar (ongeveer 56,6 miljard euro) omgezet met de fysieke Apple Stores.

Dat blijkt uit een analyse van de omzetcijfers van Apple door NUtech.

Sinds begin 2010 is de omzet uit de Apple Stores fors toegenomen. Inmiddels haalt het bedrijf per kwartaal zo'n 4 tot 6 miljard dollar binnen.

Dat betekent dat ruim 10 procent van de totale omzet van Apple uit de eigen winkels komt. Het gaat hier dus niet om winkels van derden die Apple-producten verkopen, maar alleen om de officiële Apple Stores zoals aan het Leidseplein in Amsterdam.

Beweeg de cursor over de grafiek om de percentages te zien . De gegevens zijn afkomstig van Apple. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Daan van Elk

De Apple Stores worden wel minder belangrijk voor Apple. Op het hoogtepunt in 2008 kwam 20 procent van de totale omzet uit de eigen winkels van het bedrijf. Dat percentage is de afgelopen jaren gezakt naar 11 tot 13 procent.

Azië

Uit de analyse van NUtech blijkt dat Azië tegelijkertijd een steeds belangrijkere markt wordt voor Apple terwijl er relatief gezien minder omzet wordt gehaald uit Noord- en Zuid-Amerika.

Het afgelopen kwartaal kwam 37,89 procent van de omzet uit Amerika en ruim 25 procent uit Europa. Azië en het Pacifisch gebied zijn goed voor 36,8 procent, waarbij vooral China steeds belangrijker wordt. Alle cijfers en grafieken zijn te vinden op NUtech.

Naar verwachting zal Apple dit jaar een goedkopere iPhone lanceren die specifiek gericht is op landen als China en India. Bekijk hier alle geruchten tot nu toe.