De internetstoring waar KLM vrijdag mee kampt is het gevolg van een cyberaanval. Dat heeft een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij vrijdag gezegd.

Sinds donderdagavond kunnen reizigers bij KLM niet online inchecken of vluchten boeken. Een woordvoerder zei rond 18:00 uur tegen NU.nl wel 'beweging' te zien op de website, maar nog geen goed nieuws te hebben.

Rond 20:15 uur bevestigt een zegsman dat de DDoS-aanval nog steeds voortduurt. KLM werkt aan een oplossing. Wie er achter de aanval zit, weet het bedrijf niet.

De luchtvaartmaatschappij roept reizigers op eerder naar de luchthaven te komen zodat zij daar kunnen inchecken. Bij de incheckbalies is extra personeel ingezet.

Sociale media

Volgens de zegsman hebben reizigers zich aangepast aan het nieuws over de storing door eerder naar het vliegveld te komen, om daar in persoon in te checken. Ook beantwoordt de luchtvaartmaatschappij vragen van klanten via Facebook en Twitter.

Volgens de woordvoerster van KLM hebben de computerproblemen vooralsnog niet geleid tot vertragingen of uitval van vluchten.

Banken

Volgens de woordvoerster van KLM hebben de computerproblemen vooralsnog niet geleid tot vertragingen of uitval van vluchten.

De aanval volgt op aanvallen op verschillende Nederlandse banken, zoals ING, ABN Amro en SNS. Of KLM in navolging van bijvoorbeeld de banken aangifte gaat doen, kon de woordvoerder nog niet zeggen.

Bij DDoS-aanvallen raken de servers van een bedrijf overbelast als ze worden bedolven onder een grote hoeveelheid internetverkeer.

Wat is een DDoS-aanval?