De problemen bij ING en betalingssysteem iDeal van vrijdag zijn het gevolg van een grote internetaanval. 

De sites werden bestookt met dataverkeer, zodat ze nauwelijks bereikbaar werden. Er is sprake van een DDoS-aanval.

Wat is een DDoS-aanval?

Bij een DDoS-aanval, dat staat voor distributed denial of service, bestoken mensen vanaf verschillende plekken een specifieke website met grote hoeveelheden data, waardoor de server vastloopt.

Het lijkt dan alsof heel veel mensen tegelijk een site bezoeken, waardoor hij overbelast raakt. Een server kan maar een beperkte hoeveelheid data verwerken.

Hoe kan een bedrijf zich tegen een DDoS-aanval beveiligen?

Je kunt zorgen dat een website servers op verschillende plekken in Nederland heeft. Als er eentje overbelast raakt, kunnen andere servers het overnemen. Internationale websites zoals internetwinkel Amazon.com werken zelfs met servers in meerdere landen.

Ook kun je een server beveiligen met een firewall, die het verkeer op de website in de gaten houdt. Zo'n firewall kan helpen een aanval te herkennen en deze te blokkeren.

Wat te doen als een website eenmaal onder vuur ligt?

Er is eigenlijk maar een optie: de aanval uitzitten. Het is vooral een kwestie van wie de langste adem heeft, de site of de aanvallers. Wel kunnen systeembeheerders de aanval misschien iets afremmen, door bijvoorbeeld het gebruik van een extra filter.