Voor het eerst in drie jaar tijd gaf Samsung in 2012 meer geld uit aan marketing dan aan de ontwikkeling van zijn producten.

Vorig jaar gaf de Koreaanse gigant 11,6 miljard dollar uit aan marketing in een poging marktaandeel van concurrent Apple af te snoepen op de smartphone- en tabletmarkt. In diezelfde periode besteedde Samsung 1,3 miljard dollar minder aan onderzoek.

Analisten stellen tegenover persbureau Reuters dat zij vooral de innovatie bij Samsung missen die Apple wel heeft met het introduceren van nieuwe producten, zoals de iPhone en de iPad. De marketinguitgaven van Samsung zouden ten koste gaan van nieuwe producten.

Aan de andere kant geeft Samsung wel vele malen meer uit aan de ontwikkeling van zijn producten dan Apple, zo laten de analisten weten. Apple gaf tot en met september vorig jaar bijvoorbeeld 3,4 miljard dollar uit aan onderzoek.

Samsung is dit jaar van plan wederom een flinke marketingcampagne te starten voor zijn nieuwe smartphone Galaxy S4 (hands-on) en de Galaxy Note 3, die later dit jaar verwacht wordt. De verkoop van de S4 kan volgens verschillende analisten zorgen voor een recordwinst.

Ongeveer 70 procent van de inkomsten van Samsung komt van de verkoop van mobiele apparaten.