De Consumentenbond wil dat er een wettelijke compensatieregeling komt bij storingen rond elektronisch betalen.

Dat laat de bond vrijdag weten nadat diverse banken deze week met storingen kampten.

De Consumentenbond roept minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem en de Tweede Kamer op om een compensatieregeling in te voeren vergelijkbaar met de energiemarkt. Daar is het zo dat als er een bepaalde tijd een storing optreedt, consumenten recht hebben op een standaard compensatiebedrag.

"Elektronisch betalingsverkeer is in de huidige maatschappij net zo wezenlijk als telecommunicatie en energie", meent Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. "Als één van deze diensten uitvalt, bezorgt dat consumenten enorme overlast."

Prikkel

Combée ziet een compensatieregeling niet alleen als zekerheid voor consumenten, maar ook als extra prikkel voor banken om storingen te voorkomen

Vrijdag werden ING en Ideal getroffen door een storing. Eerder deze week kampten diverse andere banken met storingen.

Minister Dijsselbloem wilde vrijdag nog niet reageren op de oproep van de Consumentenbond. Zijn woordvoerder wees erop dat schadevergoeding aan klanten in beginsel een zaak is van de banken zelf.