Diverse Nederlandse banken zijn vrijdag getroffen door een grote storing. De problemen bij Ideal waren rond 15.00 uur opgelost en ING gaf rond 15.30 uur het sein brand meester.

Er zijn om 19.00 uur nog steeds veel klanten van de ING-bank die moeite hebben met inloggen.

"We hebben gezegd dat het vanaf 14.30 uur weer beschikbaar is, het kan echter zo zijn dat we klanten verzoeken het later nog eens te proberen", meldt een woordvoerder aan NU.nl.

Rond 19.00 uur was het ook niet mogelijk om met iDeal betalingen te verrichten.

Klanten van ING konden sinds ongeveer 13.15 uur niet meer inloggen. Iets daarna was ook online betaalplatform Ideal niet meer te gebruiken voor klanten van diverse banken.

De problemen bij ING konden zowel optreden op de website als in de applicaties. Wat de storing veroorzaakte, is nog niet bekend. Een woordvoerder van de bank stelt echter wel dat de problemen niets te maken hadden met de storing van woensdag.

Toen kampte ING enkele uren met een storing waardoor klanten een verkeerd saldo te zien kregen. Sommige klanten misten ineens enkele honderden euro's. Dat had uiteindelijk te maken met vertraagde transacties.

Ideal

Ook het online betaalplatform Ideal werd vrijdag getroffen door een storing met nog onbekende reden. Sinds ongeveer 15.00 uur kunnen klanten van banken als SNS, ABN Amro en Rabobank gewoon weer betalingen via Ideal uitvoeren. Ideal-betalingen van ING kunnen nog wel af en toe problemen geven.

Of de storing van ING te maken had met de problemen bij andere banken is niet bekend.

Rabobank kampt ook nog met een kleine storing bij zakelijk internetbankieren waardoor bijvoorbeeld transacties met een heel pakket aan betalingen niet doorgestuurd worden. "Niet het hele internetbankieren wordt getroffen", aldus een woordvoerder.

'Zorgelijk'

Premier Mark Rutte zegt vrijdag tijdens zijn wekelijkse persconferentie dat het kabinet de internetstoringen in het betalingsverkeer 'nauwgezet' volgt. Rutte sprake van ''een zorgelijke ontwikkeling''.

De Consumentenbond pleit vrijdag voor een compensatieregeling na storingen bij elektronisch betalen. De bond vraagt de politiek in actie te komen. Er zijn overigens geen aanwijzingen dat de problemen van vrijdag het gevolg zijn van een cyberaanval.