Nederlanders trappen relatief vaak in online oplichting. Qua schadebedrag scoorde Nederland in 2012 wereldwijd een zevende plaats.

Dat blijkt uit onderzoek van beveiligingsbedrijf RSA naar geslaagde phishingsaanvallen.

Bij phishingaanvallen doen criminelen zich bijvoorbeeld via de mail voor als een bank en verleiden ze consumenten zo hun gegevens in te voeren op een neppe site die er vaak legitiem uitziet.

In totaal zou in Nederland per jaar 7,4 miljoen dollar schade worden geleden. Dat concludeert RSA op basis van de fraude die het in het eigen Anti-Fraude Command Center voorbij ziet komen.

Populair

Dat Nederland populair is als land om op te lichten komt volgens Daniel Cohen, chef Knowledge Delivery bij RSA, door de relatief goede economische situatie en de sterke euro. Daarom staat België met een schadebedrag van 4,5 miljoen dollar op de tiende plaats.

De lijst wordt aangevoerd door Groot-Brittannië met 615 miljoen dollar schade. "De pond is het meest geliefd, omdat het een enorm stabiele munt is", aldus Cohen tegenover NU.nl.

Het probleem neemt volgens RSA snel toe. Sinds 2005 zag het bedrijf in zijn kenniscentrum in totaal ruim een half miljoen verschillende oplichtingmails voorbijkomen. "Het laatste jaar ging het opeens hard en kwamen 250.000 phishingmails langs."

Intelligentie toevoegen

Cohen denkt niet dat het stoppen van phishingsites voldoende is om de problemen op te lossen. "We werken dagelijks hard en vragen veel beheerders kwaadaardige websites uit de lucht te halen, maar gemiddeld zijn ze toch een uur of elf actief. Per uur wordt er al snel zo'n 300.000 euro verdiend."

Het stoppen van aanvallen moet volgens RSA dan ook gebeuren door bij het inloggen voor online bankieren of andere betaaldiensten een extra beveiligingslaag toe te voegen. Zo kan op het gedrag rond een transactie gelet worden. Als er afwijkend gedrag gezien wordt, kan om een extra controle gevraagd worden.

Lichaamskenmerken

Een van de methoden om verdacht gedrag op te merken is het volgen van lichaamskernmerken. RSA werkt daar nu aan en zal de technologie binnenkort aan banken leveren. "Iedereen heeft een unieke manier van typen. Als klanten vaker op de website van banken komen dan kunnen we mensen aan hun gedrag herkennen", stelt Cohen.

Ook zou gekeken kunnen worden naar hoe iemand een telefoon vasthoudt of zelfs hoe hij of zij loopt.