Directeur Nick Jue van ING Nederland biedt klanten zijn ''welgemeende excuses'' aan voor de storing die woensdag de systemen van de bank ontregelde.

Dat staat in een verklaring die ING donderdag op zijn website heeft geplaatst.

''U heeft door de verstoring hinder ondervonden'', schrijft Jue. ''U mag van ons verwachten dat u gemakkelijk en foutloos uw bankzaken dagelijks bij ons kunt regelen. Hier zijn wij gisteren helaas niet in geslaagd.''

Volgens Jue is de storing, die in de nacht van dinsdag op woensdag optrad in het boekingsproces van ING, helemaal verholpen. ''Op dit moment draait alles weer correct en zijn alle problemen opgelost'', aldus de topman.

Achterhalen 

ING wil zo snel mogelijk achterhalen hoe de omvangrijke storing bij het internetbankieren kon ontstaan, liet een woordvoerder van de bank donderdag weten.

Toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) is ook bij het onderzoek betrokken.

''We moeten in detail uitzoeken hoe dit kon gebeuren, zodat we het in de toekomst kunnen voorkomen'', zei de ING-woordvoerder over de problemen die woensdag ontstonden in het betaalverkeer.

''Onze prioriteit ligt nu bij de analyse van de problemen. Het is nog te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen.'' Hij stelde wel dat ING zich geen zorgen maakt over zijn eigen systemen.

ING heeft geen extra medewerkers hoeven inzetten om vragen of klachten van klanten af te wikkelen. Bij de klantenservice was de situatie donderdagochtend volgens de woordvoerder dan ook genormaliseerd.

DNB

DNB liet donderdag weten samen met ING te gaan bekijken hoe de problemen konden ontstaan. ''We moeten dit goed analyseren'', zei een woordvoerder van de centrale bank.

''Dit soort situaties mogen niet voorkomen. Maar dat vindt ING ook en we weten dat zij er bovenop zitten.'' DNB en ING konden niet zeggen hoe lang de analyse van de problemen zal duren.

Interne mail

ING erkende donderdagochtend in een interne e-mail aan de eigen medewerkers dat ze woensdag na de storing te traag was met het informeren van klanten en het eigen personeel. Dat meldde de NOS. 

''Gezien het feit dat bij dit soort storingen de precieze oorzaak niet altijd direct te achterhalen valt, heeft de communicatie enige tijd op zich laten wachten. Dit moeten we in de toekomst richting jullie en onze klanten verbeteren'', stelde ING in de interne e-mail.

Vertraging

Door een technische storing ontstond er dinsdagnacht een grote vertraging bij de verwerking van betaalopdrachten door ING.

Hierdoor ontstonden dubbele afschrijvingen, waardoor het saldo van veel rekeninghouders niet meer klopte. Klanten die hierdoor onterecht rood hebben gestaan, worden daarvoor geen kosten in rekening gebracht.