Veel klanten van ING zien woensdag het verkeerde saldo als zij inloggen bij internetbankieren. Soms zijn er honderden euro's verdwenen.

Dat blijkt uit honderden meldingen op sociale media. De bank erkent dat er verkeerde saldo's en afschrijvingen worden getoond, nadat een woordvoerder aanvankelijk tegenover NU.nl ontkende dat er een probleem was. 

Tot ongeveer 21 uur woensdagavond kunnen klanten niet internetbankieren of mobiel hun bankzaken regelen. ''We gaan de laatste problemen in die tijd oplossen. Daarvoor moet het systeem worden uitgezet. Over 1,5 uur moet alles zijn opgelost'', liet een woordvoerder weten.

De woordvoerder benadrukt dat de storing niet is veroorzaakt door een hack, maar dat het puur gaat om een technisch probleem dat zich afgelopen nacht heeft voorgedaan.

Verdwenen

Klanten stellen dat soms honderden euro's zijn verdwenen en dat zij rood staan terwijl dat bij hun rekening niet mogelijk is. Ook uit controle van NU.nl blijkt dat het saldo bij diverse redacteuren niet juist is. 

Bovendien zijn bedragen dubbel afgeschreven. Afschrijvingen van de afgelopen week lijken woensdag nogmaals te zijn afgeschreven.

Ondanks de grote hoeveelheid meldingen van verkeerde saldo's zei woordvoerder Harald Reusken van de ING tegenover het Radio 1 Journaal dat dit 'incidenteel' voorkomt. Hij benadrukte dat het saldo bij de bank zelf goed in het systeem staat.

Oplossing

Ook erkent hij dat dubbele afschrijvingen kunnen zorgen voor negatieve saldo's, zelfs bij mensen die normaal niet rood kunnen staan, omdat de gebruikelijke controle die dit tegengaat is uitgevoerd op een 'niet-actueel saldo'.

Door de negatieve saldo's zijn er ook meldingen van klanten die in de winkel niet kunnen pinnen. Verschillende mensen stellen dat er in supermarkten rijen zijn ontstaan omdat meerdere mensen niet kunnen pinnen. 

Volgens een woordvoerder wordt er gewerkt aan een oplossing. Hoe lang dat nog zal duren en hoeveel mensen zijn getroffen, kan de bank niet zeggen. De bank zal geen kosten in rekening brengen voor het onvrijwillig rood staan van klanten, aldus een woordvoerder.

Geen gehoor

ING kampte eerder met een storing waardoor betalingen vertraagd uitgevoerd werden. Een bestand met betalingsverkeer werd 'verkeerd ingeladen', waardoor bij- en afschrijvingen verkeerd werden verwerkt. 

Door de problemen proberen erg veel mensen in te loggen op de site van ING en op de mobiele app. Daarom is inloggen voor veel mensen niet mogelijk. Ook de telefonische klantenservice geeft geen gehoor.

Consumentenbond

De Consumentenbond riep ING woensdagmiddag op de klanten van de bank snel te informeren over de omvang van de problemen met internetbankieren.

Ook zou de bank moeten aangeven wanneer de storing naar verwachting is verholpen om verdere onrust onder klanten te voorkomen, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond.

Volgens hem komen bij de organisatie via Twitter en telefonisch veel vragen binnen over de storing bij ING. Mensen willen weten wat er aan de hand is met hun bankrekening. Maar 'duidelijkheid ontbreekt', aldus de zegsman.

Kritiek

Woordvoerder Reusken van de ING zegt dat hij de kritiek begrijpt. "Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, dat klanten vragen hebben."

"Er is altijd ruimte voor verbetering", aldus de woordvoerder..

iDeal

De onrust over de problemen bij ING heeft vooralsnog geen gevolgen voor pin- of iDEAL-betalingen.

Een woordvoerster van betaalorganisatie Currence laat woensdagmiddag weten niets vreemds te zien in het betalingsverkeer. Ook heeft zij nog geen melding gekregen van ING dat er sprake zou zijn van een storing.

Detailhandel

De storing kan ''dramatische'' gevolgen hebben voor winkeliers. Dat stelt Detailhandel Nederland. De organisatie doet een beroep op de bankensector meer moeite te doen een betrouwbaar betalingssysteem te handhaven.

Detailhandel Nederland kreeg woensdag diverse meldingen over klanten in winkels die hun boodschappen niet konden afrekenen omdat ze, door een fout van ING, rood stonden op hun rekening. ''Dat veroorzaakte opstoppingen bij de kassa's en zorgde voor teleurgestelde klanten'', aldus een woordvoerder.

Dramatisch

''Bovendien kan het dramatisch uitpakken voor winkeliers. Er gaat dagelijks in de detailhandel ongeveer 250 miljoen euro om. Als hierdoor ook maar 1 procent minder omzet wordt gedraaid, heb je het al over enorme bedragen.''

De organisatie doet een oproep aan de banken om voor de betrouwbaarheid van hun betalingssystemen in te staan. ''Als klant en winkelier moet je zonder meer op die systemen kunnen vertrouwen. We hopen dan ook dat banken deze storing serieus nemen en ervoor zorgen dat niet meer gebeurt. Ze zouden betere back-upsystemen moeten hebben en, als er toch storingen zijn, beter moeten communiceren.''