Reizen met het openbaar vervoer tussen 3.00 en 4.00 uur 's nachts kunnen via 9292 vaak niet gepland worden. Gebruikers krijgen foutmeldingen of verkeerde informatie te zien vanwege de dagovergang.

Dat laat reizigersvereniging Treinreiziger.nl maandag weten.

9292 erkent het probleem en belooft de situatie binnen enkele weken te verbeteren. Nu is het zo dat nachttreinen en -bussen die vertrekken tussen 3.00 en 4.00 uur vaak niet vindbaar zijn.

Dat komt doordat 9292 om 4.00 uur van de ene naar de andere dag overgaat. De datum klopt dan dus niet omdat de website na 4.00 uur met een nieuwe dag rekent. Een reis met een overstap rond 4.00 uur zou überhaupt geen resultaten geven.

Problemen bekend

De problemen zijn volgens Treinreiziger.nl al jaren bekend en werden destijds gemeld door Rover. Het huidige management van 9292 stelt echter pas sinds deze maand op de hoogte te zijn van het probleem en erkent dat de situatie verbeterd moet worden.

"Dat zullen we in overleg doen met reizigersorganisaties", aldus Tonny Wildvlank van 9292.

Lijnen geschrapt

"Juist reizigers in de nacht reizen niet dagelijks en hebben behoefte aan een kloppend reisadvies", stelt Treinreiziger.nl. Volgens de organisatie zijn de afgelopen jaren veel nachtlijnen geschrapt vanwege de tegenvallende interesse. "Maar als een deel van de nachtbussen en -treinen onvindbaar is in reisadviezen, is dat natuurlijk niet vreemd."

Elk jaar worden er een half miljoen reisadviezen opgevraagd met een vertrek tussen 3.00 en 4.00 uur 's nachts.