AMSTERDAM - De woensdag gepresenteerde Stichting RFID wil het gebruik van de vervanger van de streepjescode, de radiochip (RFID), aanjagen. Ook wil zij als platform dienen voor de discussie over de privacyaspecten rond de chip. "Die discussie moet goed en breed gevoerd worden", aldus directeur H. Hurkens van de stichting.

De radiochip is een superslimme chip zo groot als een zandkorrel die veel meer mogelijkheden biedt dan de streepjescode. In Nederland zijn er proeven mee gaande, onder meer op Schiphol. In de Verenigde Staten is de chip al in gebruik, zoals bij de grote supermarktketen Wal-Mart.

Felle discussie

Daardoor woedt in de VS al een felle discussie over de slimme chip. Tegenstanders zijn bang dat de chip voor consumentenspionage wordt gebruikt. Veel Amerikanen zien niets in afspraken met het bedrijfsleven. "Bedrijven vragen de privacy van de burgers te beschermen, is als het vragen van de vos om op de kippen te letten", is een van de argumenten.

Desondanks denkt de industrie dat de radiochip binnen enkele jaren de streepjescode zal hebben verdrongen. In de nieuwe stichting zijn makers en potentiële gebruikers van de chips vertegenwoordigd. Voorzitter is prof.dr. C. Molenaar, buitengewoon hoogleraar eMarketing aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.