'Betaalde internetdiensten hebben plafond nog niet bereikt'

Ondanks de wildgroei aan betaalde internetdiensten als Spotify, Dropbox en digitale tijdschriften, zijn veel mensen bereid hun budget voor abonnementen te verruimen.

Dat blijkt uit een onderzoek onder Amerikaanse universiteitsstudenten, waar Techcrunch zondag over schrijft.

De gemiddelde student zei ruim 18 dollar per maand uit te geven aan diensten als Netflix (filmstreaming), Dropbox (cloudopslag) en Pandora (muziekstreaming).

Gemiddeld zeiden de respondenten echter bereid te zijn 45 dollar per maand aan abonnementen uit te geven, meer dan het dubbele van hun huidige budget. 86 procent zei meer te willen uitgeven, terwijl slechts 4 procent zei te willen bezuinigen op abonnementen.

Onderschatten

Wel bleek uit de studie dat mensen onderschatten hoeveel geld ze uitgeven aan abonnementen. Terwijl mensen dachten dat ze 18,65 dollar per maand uitgaven, was dit met 23 dollar eigenlijk zo'n 20 procent meer.

Opvallend is ook dat mensen bereid zeiden te zijn veel geld te betalen voor diensten die nu gratis zijn. Zo wordt de zoekmachine van Google dusdanig gewaardeerd dat de gemiddelde student er meer dan 6 dollar per maand voor zou willen betalen.

Ook Gmail en Wikipedia scoren goed met een 'willingness to pay'-score van respectievelijk 5,60 dollar en 4 dollar.

Geen afspiegeling

Onderzoeker Ezra Galston waarschuwt dat de deelnemers aan het onderzoek niet kunnen worden gezien als een afspiegeling van het Amerikaanse volk. Hij zegt ze te zien als 'early adopters' die waarschijnlijk eerder bereid zijn om te betalen voor internetdiensten dan anderen.

Tip de redactie