Google is mogelijk van plan om webwinkels met slechte recensies lager in de zoekresultaten te tonen.

Dat zei Matt Cutts, het hoofd spambestrijding van Google, tijdens de South by Southwest conferentie in Austin, meldt Search Engine Land.

"We hebben een potentiële lancering later dit jaar [...] met betrekking tot de kwaliteit van verkopers en of we daar beter mee om kunnen gaan. Want we willen niet dat winkeliers die slechte kwaliteit leveren hoog in de zoekresultaten voorkomen", zei Cutts.

In 2010 paste Google de zoekresultaten ook al eens aan, nadat er ophef was ontstaan over een malafide opticien. Dat bedrijf bleek hoger in de resultaten te komen, als er meer negatieve recensies over verschenen.

Signalen

Mogelijk kijkt Google nu verder dan alleen negatieve recensies bij het bepalen van de 'pagerank' van een webwinkel.

"We vragen onszelf af, zijn er andere signalen waarmee we kunnen zien dat iemand een slechte winkelier is. En als dat zo is, en als we denken dat die niet makkelijk beïnvloedbaar zijn, dan gebruiken we die maar al te graag", zei Cutts.