De gesprekken tussen het ministerie van Economische Zaken en de providers Vodafone, KPN en T-Mobile over een standaard compensatie bij storingen zijn op niets uitgelopen.

Dat laat Bart Visser, woordvoerder van het ministerie, weten tegenover NU.nl.

"De gesprekken hebben niet het gewenste resultaat tot gevolg gehad. Het is mooier als de providers het zelf doen, maar we gaan nu werken aan een eigen voorstel." 

Dat betekent dat het ministerie zal voorstellen de compensatie via de wet te regelen. Eerder bleek een Kamermeerderheid al voor de standaard compensatie te zijn. Waarom de gesprekken zijn stukgelopen is onbekend.

Het voorstel van het ministerie zal ' op korte termijn'  naar de Kamer gestuurd worden.

Vodafone

Vodafone laat in een reactie aan NU.nl weten wel voor een standaard compensatie open te staan. De provider werkt zelf aan een oplossing, maar kan nog niets zeggen over de invulling van de compensatie of wanneer deze regeling in zal gaan.

In april 2012 werd Vodafone na een brand getroffen door een grote storing die het bel-, sms- en dataverkeer een week lang verstoorde.

Als compensatie bood Vodafone de klanten vier dagen gratis bellen en sms'en aan. Het ministerie van Economische Zaken en de Consumentenbond lieten daarna weten dat zij graag willen dat klanten voortaan standaard gecompenseerd worden. Dat gebeurt bijvoorbeeld al bij grote stroomstoringen.

Uitdagingen

Vodafone ziet echter nog een aantal uitdagingen. "Het is niet vergelijkbaar met de energiesector. Daar is er wel of geen stroom. Wij hebben soms last van minder dekking of het uitvallen van bepaalde diensten", aldus een woordvoerder.

"Het is dus complexer dan bij stroomstoringen, maar we willen onze klanten graag laten weten waar ze aan toe zijn. Dat is ook voor ons handig, dan hoeven wij niet bij elke storing na te denken over een compensatie."

T-Mobile wil niets over de gesprekken zeggen en KPN was vrijdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.

VVD

Bart de Liefde, Tweede Kamerlid voor de VVD, laat in een reactie weten dat hij hoopt dat de sector zelf met initiatieven komt. "Maar er moet wel een minimum in zitten. Klanten en bedrijven moeten weten waar ze aan toe zijn. We kunnen dit via de wet regelen, maar dat lijkt me niet wenselijk. Ik zou zeggen: als de sodemieter aan de slag."