
'Webwinkels lopen miljoenen mis door storingen Ideal'
Afgelopen jaar waren er geen grote incidenten, waarbij het iDEAL-verkeer van een bank lange tijd plat lag. Maar banken hebben zichzelf de norm opgelegd om 99 procent van de betalingen geslaagd af te handelen en daar voldoen zij nog niet aan, klaagt brancheorganisatie Thuiswinkel.org dinsdag.
''Je kan het simpel uitrekenen: vorig jaar kochten Nederlanders voor zo'n 10 miljard euro bij webwinkels. Bij meer dan de helft van hun aankopen rekenden zij af met iDEAL. Dan is 1 procent heel wat geld wat door webwinkels wordt misgelopen'', zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.
Alternatieven
Hij vreest dat consumenten die niet via iDEAL kunnen betalen al snel naar alternatieven voor de webwinkel kijken. ''Stel je wilt een cadeautje kopen voor iemand die morgen jarig is. Als iDEAL via jouw bank dan niet werkt, dan ga je bij een andere winkel verder zoeken naar een cadeau.''
Thuiswinkel.org eist dat banken snel met een oplossing komen voor de storingen. Nu is het voor consumenten vaak onduidelijk bij wie de fout ligt en krijgen de webwinkels de schuld van het niet beschikbaar zijn van iDEAL.
Constructieve gesprekken
Currence, eigenaar van betaalsysteem iDEAL, geeft aan dat er 'constructieve gesprekken' plaatsvinden met de banken en thuiswinkel.org, maar volgens een woordvoerster voldoet iDEAL wel degelijk aan de norm van 99 procent geslaagde betalingen. Zij betwijfelt daarnaast of webwinkels echt miljoenen euro's schade lijden als iDEAL even niet werkt.
''Veel consumenten zullen het betalen later nog een keer proberen of ze kiezen voor een andere betaalmogelijkheid'', aldus de zegsvrouw.