
'Aanbieders onduidelijk over praktijksnelheid internet'
Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek bij alle providers.
Caiway, UPC, Tele2, Vodafone, ZeelandNet en Ziggo communiceren bij het afsluiten van een internetabonnement alleen de 'tot snelheid'.
Dat is een maximumsnelheid die in theorie behaald kan worden. In de praktijk ligt de internetsnelheid hier vaak ver onder. Dat is bijvoorbeeld ook afhankelijk van het adres van de klant.
Reële snelheid
Solcon en Telfort laten tijdens het online bestellen al zien wat de werkelijke snelheid op het adres is. KPN toont net voor het afronden van de bestelling informatie over de reële snelheid, aldus de Consumentenbond.
XS4ALL en T-Mobile Online hebben volgens het onderzoek alleen een algemene pagina met een globale indicatie van de praktijksnelheid. Daarbij is niet gekeken naar postcodes. T-Mobile geeft die informatie wel, maar pas als het abonnement is afgesloten.
Mobiel internet
"We willen dat alle consumenten voor het afsluiten van een abonnement duidelijke informatie krijgen over de te verwachten internetsnelheid op hun huisadres", aldus de Consumentenbond.
De komende weken wordt bovendien onderzoek gedaan naar de informatie die aanbieders van mobiel internet geven. Vodafone gaf vorig jaar al aan de 'echte snelheid' van mobiel internet te gaan tonen.