Nederlanders hebben afgelopen jaar fors meer muziek gedownload en gestreamd. Naar schatting werd 57 miljoen euro gespendeerd aan digitale muziek.

Daarmee is sprake van een stijging van 67,7 procent ten opzichte van 2011.

Digitale muziek is inmiddels goed voor zo'n 30 procent van de muziekmarkt, zo blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van de NVPI, brancheorganisatie van de muziekindustrie.

Over het geheel genomen is de verkoop van muziek vorig jaar overigens fors gedaald. Dit is echter vooral toe te rekenen aan fysieke muziekdragers.

Spotify

Bij de digitale muziek nam vooral het aantal abonnementen toe dat is afgesloten bij diensten als Spotify en Deezer, van 8,9 naar 29,6 miljoen. Dat komt onder meer door promotiecampagnes hiervoor van grote telecombedrijven.

''Het lijkt erop dat de Nederlandse consument massaal overstapt op streaming services. We zagen deze sector vorig jaar exploderen'', zegt Rick van Schooten, directeur bij Sony Music Entertainment Benelux.

Downloadsites

Ook de blokkering van illegale downloadsites als The Pirate Bay heeft waarschijnlijk bijgedragen aan de toegenomen populariteit van de betaalde alternatieven. In januari 2012 maakte nog 6,6 miljoen Nederlandse internetters gebruik van downloadsites. Eind december was dit teruggelopen tot 6,1 miljoen.

Volgens NVPI zou de digitale muziekverspreiding in Nederland niettemin veel groter kunnen zijn, wanneer er niet zoveel illegaal gedownload wordt. Het is voor internetters nog steeds niet strafbaar om muziek te downloaden van een illegale bron, betreurt de brancheorganisatie.

''In Zweden waar Spotify al langer bestaat en waar eerder beleid werd gemaakt om het illegale muziekaanbod te bestrijden, zie je dat de inkomsten uit digitale distributie inmiddels groter zijn dan de die uit de verkoop van cd's'', weet een woordvoerder. ''Dat is de potentie die we in Nederland nog hebben.''