TOKIO - Het Amerikaanse softwareconcern Microsoft is tegen een flinke tegenvaller aangelopen met zijn poging om duizenden tegelijk een Xbox-game te laten spelen. De ontwikkeling van het eerste spel, True Fantasy Live Online, is stopgezet omdat de ervaring niet "echt nieuw" zou zijn, aldus Microsoft vrijdag.

True Fantasy was in ontwikkeling bij de Japanse softwaremaker Level 5. Microsoft pronkte al sinds maart 2002 met het spel, maar een gelukkig leven was het tot dusver niet beschoren. Al twee keer moest de introductie worden uitgesteld.

Sprookjeswereld

Bij de vorige maand gehouden computerspellenbeurs E3 in Los Angeles stond True Fantasy ook nog op de rol. In het spel zouden in potentie honderdduizenden Xbox-spelers een eigen leven kunnen aannemen in een virtuele sprookjeswereld.

Toen Level 5 het massaspel op de E3 presenteerde, waren de reacties verdeeld. Critici meenden dat het zich maar weinig onderscheidde van al bestaande versies voor grootschalig samenspel, zoals EverQuest en Final Fantasy XI.

Het laatstgenoemde is een spel voor de Playstation 2 van Sony, de grote concurrent van de Xbox van Microsoft. Sony was in 2002 de eerste die duizenden tegelijk een spelletje lieten spelen op een spelcomputer. Tot dan was de pc het enige platform.