Dagbladen lijken hun advertentiegeld voornamelijk via 'papier' binnen te halen. Slechts twee procent van de omzet komt uit internetadvertenties. Dit, ondanks de groei in online-gebruikers en een daling in het aantal lezers van 'papier'. Zo meldt Planet donderdag.

Dit onderzoek is gehouden in 208 landen onder 18.000 krantenuitgevers, in opdracht van de World Association of Newspapers (WAN). Momenteel de WAN een conferentie in Turkije.
Wel is het aantal kranten dat naast papiervorm ook via het internet nieuws publiceert in de laatste vijf jaar met 350 procent gegroeid.

Internationaal hebben dagbladen te maken met dalende lezersaantallen. In dertien van de vijftien Europese landen die zijn onderzocht zien kranten de oplagen krimpen. Wereldwijd is de verkoop van kranten sinds 1999 met 4,75 procent gedaalt. Maar niet overal gaat het slecht. In Rusland steeg de verkoop van kranten in twee jaar met elf procent, in China verdubbelde dat aantal.

Kostenbesparing

Wanneer het slecht gaat gebruiken uitgevers als eerste middelen: aanpassingen in het redactioneel budget, en een kleiner formaat. Zeker twintig 'gerespecteerde kranten' stapten als gevolg van kostenbesparingen over op tabloidformaat, waardoor de papierkosten afnemen. In Nederland deed dagblad Het Parool dat.

Internet speelt vooralsnog een onbeduidende rol in de bedrijfsmodellen van de kranten. Hoewel veel kranten over een internetsite beschikken, wordt daar slechts een klein deel van de omzet gegenereerd. Amerikaanse kranten experimenteren het meest met multimediale berichtgeving via hun internetkranten.

Kranten als de New York Times en Washington Post voegen vaak aan hun webnieuws Flash-animaties en korte 'tv-uitzendingen' toe om het nieuws visueel aantrekkelijker te maken.