DEN HAAG - Minister Brinkhorst van Economische Zaken heeft woensdag het startsein gegeven voor de energiecampagne van de Consumentenbond. De minister opende de site www.energiebond.nl, waar consumenten terechtkunnen voor informatie en klachten over energiebedrijven.

De Consumentenbond heeft dit jaar al 5000 klachten gekregen over de al vrijgegeven markt voor groene stroom. De organisatie wil met de campagne 'Eerste hulp bij overstappen' de consumenten voorlichten over de energieliberalisering per 1 juli. Dan kan iedereen zelf een elektriciteit- en gasleverancier uitzoeken en is de keuze niet langer beperkt tot groene stroom. De nieuwe website biedt bezoekers de mogelijkheid energieleveranciers te vergelijken.

De bond hoopt dat veel mensen overstappen op een andere leverancier. "Op die manier blijft er dynamiek in de energiemarkt en zullen leveranciers de prijzen verlagen", zegt directeur K. de Jonge van de Consumentenbond. "Voor een gemiddeld gezin dat jaarlijks 1400 euro uitgeeft aan gas en licht, is er zeker voordeel te behalen."

Vlekkeloos

De directeur van toezichthouder Dte, G. Zijl, verwacht niet dat de liberalisering helemaal vlekkeloos zal verlopen. "Maar het wordt geen chaos, we blijven de energiebedrijven goed controleren." Oneerlijke handelspraktijken waaronder 'slamming', waarbij de consument ongewild overstapt naar een andere leverancier, zullen hard worden aangepakt. "In het uiterste geval zullen we de vergunning van een energiebedrijf intrekken", aldus Zijl.

De Dte heeft met de energiebedrijven afgesproken dat de consument ook na de liberalisering duidelijke en begrijpelijke energierekeningen ontvangt. De Consumentenbond zal de klachten die op energiebond.nl worden gedeponeerd, doorsturen naar de toezichthouder.