Samenwerking commerciële zoekdiensten

AMSTERDAM - De commerciële zoekdiensten Ilse Media, Gouden Gids en Overture gaan samenwerken. Ilse en Gouden Gids maken gebruik van de techniek van Overture en bereiken tezamen ongeveer de helft van de markt van commerciële advertenties.

Een woordvoerder van Gouden Gids, een onderdeel van informatieconcern VNU, wilde dinsdag niet zeggen voor welk bedrag de samenwerking tot stand is gekomen. Via de zoekmachines kunnen adverteerders hun boodschappen uitgebreider en effectiever kwijt.

Advertenties

De bedrijven willen profiteren van het sterk groeiend aanbod aan advertenties op internet. De advertentiemarkt op internet is, volgens een woordvoerder van Ilse, ongeveer 50 miljoen euro waard. De zoekende klant zal mettertijd meer reclameboodschappen op zijn scherm krijgen, gerelateerd aan het product dat hij zoekt.

VNU wil het onderdeel Gouden Gids verkopen. Dat heeft geen invloed op de samenwerking met Ilse, zei een woordvoerder. Gouden Gids heeft onder meer een verkoopapparaat met vertegenwoordigers, die jaarlijks duizenden bedrijven bezoeken.

Marktleider

Ilse, onderdeel van het Finse Sanoma, is de grootste internetuitgever van Nederland, dankzij een aantal veelbezochte portals. Overture is een dochterbedrijf van de Amerikaanse zoekmachine Yahoo!. Het is wereldwijd marktleider op het gebied van commerciële zoekdiensten op internet.

Tip de redactie