DEN HAAG - De telecomwaakhond Opta heeft sinds de opening van een meldpunt voor spam, negentig klachten ontvangen. Op de internetpagina spamklacht.nl kunnen particulieren sinds woensdag klagen over ongevraagde e-mails, faxen of sms'jes. Op die dag trad de nieuwe Telecommunicatiewet in werking en sindsdien is de Opta verantwoordelijk voor de bestrijding van ongewenste communicatieboodschappen.

Het merendeel van de klachten (85) ging over e-mail, vier mensen klaagden over ongevraagde sms'jes en één klacht ging over een ongewenste fax. De Opta neemt de klachten niet stuk voor stuk in behandeling, maar speurt naar de grote overtreders van de nieuwe wet. "We gaan op jacht naar de grote vissen", vertelde een woordvoerder maandag.

Geen grote bekendheid

Aan de opening van het meldpunt is geen grote bekendheid gegeven. De Opta vertrouwt er op dat de internetters de digitale klachtenbus automatisch gaan vinden. De telecomwaakhond is naar eigen zeggen tevreden over de eerste tussenstand.

Voor zijn nieuwe taak heeft de Opta een bedrag van 300.000 euro gekregen. Voor dat geld heeft de toezichthouder vijf specialisten aangesteld, technologie aangepast en een internetpagina gemaakt.

Spam uit buitenland

Spamklacht.nl is bedoeld voor particulieren die willen klagen over commerciële, ideële of charitatieve spam met een Nederlandse herkomst. Hoewel de Opta spambestrijding hoog op de agenda heeft geplaatst, is concreet resultaat nog ver weg omdat de meeste ongewenste digitale post niet uit Nederland komt. Ongeveer de helft van alle e-mail is ongewenst. Spam komt vooral uit de Verenigde Staten en zal naar verwachting voorlopig alleen nog maar toenemen.