AMSTERDAM - De Consumentenbond vindt het onzin dat belminuten, sms'jes en MB's aan data niet langer houdbaar zijn dan een maand. Het wil dat het tegoed van alle mobiele abonnementen minimaal een jaar houdbaar blijft.

Dat laat de Consumentenbond vrijdag weten.

Nu is het zo dat het tegoed na een maand vaak vervalt. Het kan niet meegenomen worden naar de volgende maand.

De bond is ook verontwaardigd over het feit dat consumenten wel 'het volle pond' betalen als ze geen gebruikmaken van de bundels en dat tegoed vervolgens niet gebruikt kan worden als er een maand meer gebeld wordt.

Tarieven

"Dat is extra zuur omdat het buitenbundeltarief soms drie keer zo hoog is als het tarief binnen de bundel", aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. Volgens hem nemen klanten vervolgens voor de zekerheid een te ruime bundel.

"We willen daarom dat het tegoed minimaal een jaar houdbaar blijft", aldus Combée.

Volgens de Consumentenbond negeren providers de oproep al langer en daarom start de organisatie een online petitie. Uiteindelijk moet deze petitie aangeboden worden aan de Tweede Kamer.

T-Mobile

T-Mobile laat in een reactie aan NU.nl weten dat het klanten adviseert en begeleidt bij het afsluiten van een passend abonnement. "Hierdoor zijn klanten goed in staat een afgewogen keuze te maken", meent de provider.

"Het maandabonnement is direct gekoppeld aan de waarde van de smartphone. T-Mobile investeert bij vele klanten honderden euro's vooraf zodat klanten niet zelf met deze grote uitgave worden geconfronteerd", vult T-Mobile aan.

"Via het maandabonnement en het afgesproken beltegoed betalen klanten hun toestel elke maand een beetje af. Cijfers wijzen uit dat deze constructie bij veel klanten nog steeds de voorkeur geniet."