AMSTERDAM - KPN is van mening dat klanten niet te veel betalen voor hun breedbandverbinding over het glasvezelnetwerk.

Dat meldt KPN woensdag. Het telecombedrijf reageert hiermee op aantijgingen van het Amsterdamse advocatenkantoor Loonstein.

Klanten zouden wel voor een glasvezelverbinding betalen, maar niet geheel zijn aangesloten op het netwerk.

Er zijn volgens Loonstein inmiddels 20 zaken aanhangig gemaakt bij de rechtbank in Den Haag.

Koper

KPN legt uit dat er onduidelijkheid bestaat doordat tussen 2008 en 2009 vijf gemeentes zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk tot aan de zogenoemde wijkkast.

Vanaf dat punt tot in het huis wordt koper gebruikt. Deze combinatie zorgt voor een hogere snelheid en is ook duurder dan een aansluiting op het kopernetwerk alleen.

Het is echter niet sneller dan een netwerk met alleen maar glasvezel, dus tot in het huis. KPN rekent voor zo'n verbinding ook hogere kosten.

Compensatie

KPN gaat met de betrokken klanten in gesprek en belooft dat als blijkt dat er toch klanten zijn die te veel hebben betaald, zij deze klanten het te veel betaalde bedrag terugbetalen inclusief rente.

Het gaat in totaal om 20.000 klanten in de plaatsen Roosendaal, Apeldoorn, Oosterhout, Hengelo en Zoeterwoude.