Opta zet bestrijding van spam hoog op de agenda

DEN HAAG - De Opta zet dit jaar hoog in op de bestrijding van spam, ongewenste berichten via de e-mail. De toezichthouder van de post- en telecommarkt overlegt met andere Europese toezichthouders om het spamprobleem op te lossen. Het is de bedoeling op korte termijn ook met de toezichthouders in de Verenigde Staten te spreken, zei Opta-voorzitter Jens Arnbak vrijdag bij de publicatie van het jaarverslag.

In de nieuwe Telecommunicatiewet, die op korte termijn in werking treedt, heeft de Opta meer bevoegdheden om spam aan te pakken. "Toch blijft het een probleem, omdat de meeste spam niet uit Nederland komt", aldus Arnbak. Hij verwacht dat het tegengaan ervan hoog op de Europese agenda komt als Nederland in de twee helft van dit jaar voorzitter van de Europese Unie is.

Borgsom

De diverse toezichthouders wereldwijd bestuderen momenteel meerdere modellen om spam tegen te gaan. Voorbeelden daarvan zijn het vragen van een kleine vergoeding per verzonden bericht of een borgsom. "Momenteel is het verzenden van e-mails gratis, als er een kleine vergoeding wordt gevraagd per verzonden e-mail is het al een stuk minder rendabel", zei Arnbak. Ook het vragen van een borgsom is een mogelijkheid. Als er veel klachten komen over een afzender, dan wordt de borgsom verbeurd.

Arnbak vindt het interessante initiatieven, maar rekent op korte termijn niet op een afname van het aantal spam-berichten. Momenteel is ongeveer de helft van alle e-mails ongewenste reclame. Naar verwachting gaat dat alleen nog maar toenemen.

Tip de redactie