Nederlandse groei Facebook en Twitter stagneert

AMSTERDAM - De groei van Facebook en Twitter is in Nederland gestagneerd. Het gebruik van Hyves blijft verder kelderen.

Dat blijkt uit cijfers van Newcom Research & Consultancy dat in januari 2013 bijna 13.500 Nederlanders ondervraagd heeft.

Belangrijke kanttekening is dat alleen mensen van 15 jaar en ouder hebben meegedaan aan het onderzoek. Wel worden de cijfers uit januari met eerdere soortgelijke onderzoeken vergeleken.

Duidelijk wordt dat inmiddels 60 procent van de Nederlanders gebruikmaakt van Facebook. Dat komt neer op zo'n 7,9 miljoen mensen, zo schrijft Marketingfacts op basis van het onderzoek.

Groei stagneert

Opvallend is dat de groei afneemt. Van 2011 naar 2012 groeide het aantal Nederlandse Facebookgebruikers met 45 procent. Afgelopen jaar was dat 3 procent.

Dezelfde trend is te zien bij Twitter. In 2011 gebruikte een op de vijf Nederlanders het sociale netwerk. In 2012 was dat een kwart en dat percentage is gelijk gebleven in 2013. Dat betekent dat 3,3 miljoen Nederlanders actief zijn op Twitter.

Instagram en Hyves

Newcom keek ook naar de wat minder bekende sociale netwerken. 2 miljoen Nederlanders zouden gebruikmaken van Google+ terwijl 720.000 mensen actief zijn op Instagram. Nog eens 530.000 mensen gebruiken Pinterest.

Het gebruik van Hyves kelderde van begin 2012 naar begin 2013 opnieuw. Een jaar geleden gaf nog 24 procent (3 miljoen mensen) aan actief te zijn op het Nederlandse sociale netwerk. Inmiddels is dat nog slechts 9 procent (1,2 miljoen mensen). Slechts 300.000 Nederlanders gebruiken Hyves dagelijks.

Mobiel

Instagram, Twitter en Facebook zijn van bovengenoemde sites de sociale netwerken die het meest mobiel gebruikt worden. Bij Instagram ligt het percentage op 93 procent, bij Twitter op 66 procent en bij Facebook op 44 procent.

Bijvoorbeeld Google+ wordt maar door 21 procent van de gebruikers via een telefoon of tablet geraadpleegd. Bij Hyves is dat percentage 11 procent.

Tip de redactie