AMSTERDAM - De Nederlandse spoorvervoerders maken zich nog steeds zorgen over verstoringen in de communicatie op het spoor door de komst van 4G. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) maakt opnieuw bezwaar.

Dat laat werkgeversorganisatie KNV woensdag weten.

De partij vreest dat er interferentie kan optreden waardoor radiotelecommunicatie tussen de treinbeveiligingssystemen verstoord raakt. Deze interferentie zou kunnen optreden door het gebruik van nieuwe 4G-frequenties.

Zorgen hierover werden eerder al door de NS geuit. Toch zijn nieuwe frequenties voor het uitrollen van 4G (sneller mobiel internet) door de overheid zonder speciale voorwaarden uitgegeven.

KNV is bang dat de veiligheid op het spoor in het geding komt en er bovendien extra kosten optreden voor spoorvervoerders.

Oplossing

De problemen zouden kunnen ontstaan omdat de frequentie van 4G dicht bij de frequentie voor communicatie op het spoor ligt. "Het is makkelijk op te lossen. Zet geen grote zendmasten dichtbij de spoorzendmasten", stelt Ad Toet, directeur van KNV, tegenover NU.nl.

"In plaats van een krachtige zendmast zou een hoger aantal kleine zendmasten geplaatst kunnen worden." Volgens Toet is het niet zo dat consumenten daardoor slechter bereik hebben. "Het zou voor de providers wel erg gemakkelijk zijn zich daarachter te verschuilen."

Boos

Er is de afgelopen maanden regelmatig contact geweest met de overheid, maar tot nu toe zonder succes. "Ik heb me meerdere malen boos moeten maken", aldus Toet. "We zien dat de frequenties toch met haast verkocht zijn en zijn bang voor de gevolgen."

"We krijgen te horen dat beide partijen water bij de wijn moeten doen. Zijn ze gek?", aldus de directeur. De partij heeft woensdag dus opnieuw bezwaar gemaakt tegen het ontbreken van voorwaarden bij het gebruik van de nieuwe frequenties.

Tijdens de telecomveiling werd 3,8 miljard euro betaald voor onder meer 4G-frequenties.