AMSTERDAM - Het dagelijkse gratis per e-mail verstuurde krantenoverzicht van kranten.com zoekt een nieuwe bron van inkomsten.

Martin Klerx, één van de makers van de site, wil nu dat gebruikers die het overzicht gratis willen ontvangen, akkoord gaan met het ontvangen van advertenties, naast het krantenoverzicht. "Bij 'partnermailing' krijgen Kranten.com-abonnees aanbiedingen in de e-mailpostbus die zijn afgestemd op de persoonlijke interesses", meldt de kranten.com-nieuwsbrief.

"Het is een duidelijk zichtbare trend dat veel sites geld voor hun content (inhoud) gaan vragen", menen onderzoekers van het Amerikaanse Pew Internet & American Life Project. Steeds meer gratis op internet verkrijgbare producten, lijken op het hapje van de demonstratice in de supermarkt want steeds meer websites vragen geld voor hun content.

De veronderstelling dat alles gratis toegankelijk is, klopt tegenwoordig niet meer. Maar niet alle gratis sites zijn verdwenen. Vooral de lagere advertentieopbrengsten dwingen bedrijven ertoe geld voor diensten te vragen.Dat loopt uiteen van Yahoo!-diensten tot een krantenverzameling als Thepaperboy.com, aldus de onderzoekers. En nu zoekt de Nederlandse equivalent kranten.com dus ook een nieuwe geldbron.